Behöver du hjälp att rösta?

Behöver du hjälp att rösta?

Alla som har rätt att rösta ska kunna utöva sin rösträtt. Har du svårt att ta dig till en vallokal finns det hjälp att få.

I vallokalen eller lokalen för förtidsröstning kan du få hjälp av en röstmottagare om du behöver det. Röstmottagaren följer då med dig bakom skärmen och/eller till valsedlarna. Röstmottagarna har tystnadsplikt och får inte berätta för någon vad du har röstat på. Du får också ta hjälp av någon annan att rösta, till exempel en ledsagare eller personlig assistent.

Rösta via bud

Om du av vissa anledningar inte kan ta dig till vallokalen eller en plats för förtidsröstning kan du rösta via bud. Du behöver då ett bud och ett vittne. Vittnet ska vara närvarande när du gör i ordning din röst och tillsammans med budet intyga att rösten har gjorts i ordning på rätt sätt. Du behöver också ett särskilt material för budröstning. Detta finns att hämta i röstningslokal, vallokal eller i kommunhusets reception.

Ambulerande röstmottagning

Om du inte kan ta dig till en röstningslokal och inte känner någon som kan vara bud åt dig, kan en röstmottagare komma hem till dig för att ta emot din röst. Detta gäller dig som inte kan ta dig till röstningslokal på grund av

• sjukdom
  • ålder
  • funktionsnedsättning.

Din röst ska göras i ordning på samma sätt som en förtidsröst i en lokal för förtidsröstning. Kontakta Kontakt Kävlinge på 046-73 90 00 för att boka in ambulerande röstmottagare.

Mer information om valet och hur du röstar:

www.kavlinge.se/val

www.val.se