Måltiderna i den behovsanpassade matkassen har följt Livsmedelsverkets rekommendationer för att minska risk för undernäring.

Bättre sömn, viktuppgång och piggare seniorer

Under sex veckor har nio seniorer på serviceboenden i Kävlinge kommun och stadsdelsförvaltningen Enskede-Årsta-Vantör i Stockholm fått testa ett nytt måltidskoncept, en behovsanpassad matkasse specialframtaget för äldre. Resultatet visar bättre sömn, viktuppgång och piggare seniorer.

Bakom testet med behovsanpassade matkassar står projektet Nollvisionen för undernäring hos äldre där Kävlinge kommun en av två testkommuner för att utveckla ett koncept som andra kommuner ska kunna använda för att förebygga undernäring hos äldre. Projektets vision är att ingen äldre ska behöva vara undernärd år 2030.

- Syftet med testet har varit att se hur behovsanpassade måltider kan förebygga undernäring hos äldre. Det har genomförts i liten skala och enbart på serviceboende på grund av corona, men trots det har vi fått ett viktigt underlag för vårt fortsatta arbete för att äldre ska få ökad tillgång till individanpassade måltider, säger Martina Barte, projektledare för Nollvisionen för undernäring hos äldre.

Mindre måltider med rätt energi och näring

Måltiderna i matkassen har varit mindre än de som de normalt serveras men energinivån har varit densamma, och mellanmålen har varit näringstätare. Måltidskonceptet bygger på Livsmedelsverkets rekommendationer för äldre med många små, näringstäta mål utspridda över dygnet. Det har serverats frukost, lunch och middag, två mellanmål och två dryckesmellanmål. Efter varje måltid har personal hjälpt den äldre att svara på frågor om hur den äldre upplevde måltiden. I Kävlinge gjordes också en hälsoenkät tre gånger under testperioden och och man har mätt vikten kontinuerligt.

Viktiga insikter om behovsanpassad matkasse

Ingrid, 87 år, är en av de äldre som varit med i testet på ett serviceboende i Kävlinge kommun.

- Jag blev definitivt blivit piggare sedan jag började med matkassen. Måltiderna var lite godare än den maten jag brukar få. Det är ett bra initiativ, men det var lite för mycket mat. Jag åt alla måltider men inte allt, säger Ingrid som gick upp 1,1 kg under testperioden.

Personalen som deltagit i testet håller med om den bild som Ingrid ger. De äldre som deltagit har tyckt om maten, flera har gått upp i vikt och ser mycket piggare ut, även om testperioden har varit ganska kort.

- Som allt nytt så var det svårt i början. Vi jobbar enligt schema och ibland har det inte funnits tillräckligt med tid och då har man blivit lite stressad. Det har tagit mer tid än planerat men det blir nog bättre om det blir rutin och jag är ändå mycket positiv till konceptet. Bara på dessa sex veckor har vi sett att folk har mått bättre. De har kanske inte gått upp så mycket vikt och inte alltid ätit hela måltiderna, men vissa av de äldre är piggare efter veckorna med den behovsanpassade matkassen, säger Blerina Xhahnemi-Pozhegu, undersköterska och måltidsansvarig på ett serviceboende i Kävlinge kommun.

Upplägget har inte fungerat problemfritt och det har inneburit visst merarbete för personalen inom både testkommunerna, men trots detta är personalen positiva till försöket och de har inspirerats till framtida måltider för den äldre. De ser gärna att det nya måltidskonceptet fortsätter. Dessutom har projektgruppen fått mycket viktiga insikter att arbeta vidare med i kampen mot undernäringen. Just nu sammanställs de erfarenheter och lärdomar som testperioden har gett för att avgöra vad nästa steg i innovationsprojektet är.

- Att få vara pilotkommun är inte bara spännande och utvecklande - utan det gör också Kävlinges omsorgen till en central aktör i resan mot att få stopp på undernäring hos äldre. En folksjukdom som kostar samhället mycket pengar och innebar lidande för individen, säger Annsofie Turesson, ordförande Omsorgsnämnden.

Fem pilotprojekt mot undernäring hos äldre

Behovsanpassade matkassar är en av fem insatser som Nollvisionen för undernäring hos äldre fokuserar på fram till slutet av 2021. De övriga är att:

• utveckla digitala kommunikationslösningar för att tidigt kunna identifiera undernäring
  • utvärdera hur Livsmedelsverkets och Socialstyrelsens riktlinjer och myndighetsstöd når ut till de som arbetar med äldre
  • öka kunskapen om mat och måltid hos vård- och omsorgspersonal
  • utveckla innovativa idéer för att bryta den äldres ensamhet

Läs mer om projektet nollundernaring.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ta del av ett webinarie där fler än 200 personer samlades från kommuner, myndigheter och företag i hela Sverige för att inspirera och engagera kring problematiken med undernäring hos äldre: Nollvisionen för undernäring hos äldre - webinarie 22 januari.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05