​Årets stipendie- och premiemottagare utsedda

Arbetsliv- och fritidsnämnden har fattat beslut om vilka elever som mottar kulturskolans premier samt vilka studenter som mottar stipendier från Nils Andréassons minnesfond.

Nils Andréassons minnesfond

Den högsta stipendiesumman från Nils Andréassons minnesfond, 94 600 kronor, tilldelas Marinda Fagerström.

Anna Elmvik, Frida Hansson och Emil Holgersson får 47 300 kronor vardera.

Följande studenter får 23 650 kronor vardera:
Johanna Åkesson, Julius Ekstrand, Simon Ljungbeck, Gustav Bokelid, Malin Henriksson, Ronja Ann-Sofie Holmkvist, Johan Wulff, Johanna Städe, Elin Luedtke, Cornelia Appelhoff, Konrad Rundquist, Linnea Gustafsson, Daniel Nilsson Brodén, Joel Dahlquist, Jonna Karlberg, Martin Karlsson, Alice Arnesson, Erik Olsson, Linnea Dahl, Erika Sällberg, Karl Viktor Axel Hansson och Sofia Therese Söderbom.

Kulturskolans premier

Till premium som belöning och uppmuntran för visat god och berömvärd samt dokumenterad studieflit utses Viggo Bodestedt
Motivering: Med ett stort engagemang och intresse tar sig Viggo Bodestedt an alla sånglektioner och är alltid öppen för att lära sig och testa på nya låtar, stilar och genrer. Han missar sällan en sånglektion vilket tillsammans med uthållighet och hög arbetsmoral lett till stor sångteknisk och musikalisk utveckling.

Till premium som belöning och uppmuntran för insatser som på ett förtjänstfullt sätt bidragit till trivsel och positiv lärmiljö vid skolan utses Elin Engberg
Motivering: Elin Engberg, som studerar Fantasi och färg, är alltid välkomnande mot alla - särskilt mot nya yngre elever som kommit in i hennes grupp. Hon är inte blyg för att prata med de andra eleverna och hon lägger alltid in fina små kommentarer om hur bra hennes studiekamrater ritar!

Om Nils Andréassons minnesfond

När den före detta fartygselektrikern Nils Andréasson dog, testamenterade han en välfylld aktieportfölj till Kävlinge kommun för att stimulera vissa grupper av studerande från sin hembygd, Stävie-Lackalänga.

Stipendier delas ut till studerande som:

• Visat god kamratanda och berömvärt flit.
  • Efter grundskola följer fortsatt utbildning dels inom lantbruk, trädgårdsnäring eller medicin, dels utbildning vid lärarhögskola, tandläkarhögskola eller teknisk högskola samt till kvinnliga sjuksköterskestuderande.

2020 delas 25 stipendium för totalt 730 000 kronor ut.