Henrik Fält och hans kollegor på bemanningsenheten råddade ihop vikariebehovet inom sektor Omsorg inför sommaren, mitt under pågående coronapandemi.

200 arbetsintervjuer – utan att ses

Hjältar inom omsorg kräver i sin tur vikariehjältar, trots pågående coronapandemi. Sommarledigheten var hotad och vikariebehovet stort. Henrik Fält, arbetsledare på bemanningsenheten, samordnade arbetet med att hitta hjältarna som gjorde skillnad varje dag under sommarens semestertider.

Henrik Fält är en av fem som såg till att sektor Omsorgs behov av sommarvikarier uppfylldes. 250 sökande blev 200 intervjuer som sedan resulterade i att 145 sommarvikarier fanns på plats för att ordinarie personal kunde ha välförtjänt semester i somras. Men en rekryteringsprocess under pågående pandemi ställde krav på att snabbt hitta helt nya arbetssätt för att lyckas hitta duktiga vikarier.

200 arbetsintervjuer på drygt två månader, hur var det?
- Det är ett tufft men roligt jobb. Våra kalendrar är verkligen fullproppade under hela våren. Alla möten och samtal med olika personligheter är väldigt intressant. Man får en viss vana för vad man ska lyssna och fråga efter, men det krävs verkligen att man lyssnar på var och en.

På vilket sätt fick ni ställa om på grund av covid-19?
- Rekryteringsprocessen började redan 7 januari. Vi hade en spikad plan med datum för intervjuer, informationsdagar och utbildningar under hela våren. Men förutsättningarna förändrades och allt ställdes på sin spets, som för allt annat i samhället. I vanliga fall brukar vi träffa tilltänkta vikarier på gruppintervju och sedan ha informationsträffar för att gå igenom rutiner, föreskrifter, skriva avtal med mera. Men det blev till att hitta ett nytt sätt att rekrytera och informera. Vi gick över till att skicka hem frågeformulär för att sedan hålla telefonintervju. Informationsmötet omvandlades till utskrivna dokument som skickades hem till vikarien för dem att läsa igenom, skriva under och skicka tillbaka till oss.

Hur fungerade den corona-anpassade processen?
- Situationen var/är ny för oss alla så det blev lite stökigt under en period när det exempelvis spekulerades i att äldreboenden skulle stängas ned runt om i landet. Men jag tycker att allt har gått väldigt smidigt här i Kävlinge. Det har varit klara och tydliga direktiv från ledningen vilket har underlättat mycket för oss. Vårt nya arbetssätt resulterade i att rekryteringen tog längre tid än normalt, men med en enastående insats gemensamt från hela teamet, så lyckades vi ro iland allt inför sommaren inom avsatt tid.

Vad tar ni med er till kommande år?
- Vi vet inte hur länge pandemin pågår så vårt nya arbetssätt kommer nog att fortsätta. En fördel som vi såg på en gång var smidigheten med telefonintervju – det var lättare att få ihop intervjuerna då många av de sökande studerar på annan ort vilket kan göra det svårt för dem att komma på intervju här på plats. Vi upplever dessutom att fler var mer bekväma under telefonintervju jämfört med gruppintervju där vi tidigare träffade åtta personer samtidigt.

Hur gick sommaren?
- Enligt den feedbacken vi har fått från cheferna har sommaren flutit på mycket bra. Vikarierna har varit duktiga och plikttrogna kombinerat med att ordinarie personal ställer upp och anpassar scheman. Genom sommarrekryteringar får vi även in flera vikarier som nu har vanan inne och som kan hoppa in under resten av året.

Att hjälpa andra på riktigt

En av alla dessa sommarhjältar var Andrei Rusu från Löddeköpinge. Han kavlade om från bagare till stöd- och omsorgsbiträde. Han gillade verkligen att hjälpa till på riktigt och finnas där för andra människor. Läs om Andries upplevelse av att för första gången arbeta inom äldreomsorg i en kommun.