Planti bondböna

Världens första baristadryck på bondböna får högsta betyg av baristas

Planti har i två år arbetat med ett utvecklingsprojekt för att skapa världens första baristadryck på bondböna, naturens egen jordförbättrare. Den milda smaken och den fina skumstrukturen på Planti Bondböna Barista, får höga betyg i en panelundersökning bland Sveriges mest framstående baristas.

Vid en pressträff i en stadsodling i dag presenterade Planti världens första baristadryck på bondböna; Planti Bondböna Barista. Under två år av intensivt utvecklingsarbete har ambitionen varit att skapa den godaste och mest kaffevänliga baristadrycken.

”Vi ville ta den växtbaserade kategorin till en ny nivå. I våra undersökningar efterfrågade kaffedrickarna en lokalproducerad råvara och då föll valet på den i Norden så lättodlade bondbönan. Med sin nötaktiga, milda och fylliga smak gifter den sig perfekt med kaffe”, säger Nina Dahlberg, Nordic Brand Manager på Planti.

För att säkerställa att Planti Bondböna Barista landat rätt har Planti givit tvåfaldiga SM-mästaren och VM-baristan Alexander Ntatsosuppdraget att testa den noga tillsammans med några av Sveriges främsta baristas. Av dessa tycker 95 % att Planti Bondböna Barista är en av de bästa de har provat, och tror att den kommer att bli mycket omtyckt av kaffeälskare. Orsaken är främst den milda smaken och skummet:

”Den har en krämig textur som känns fullt ut i munnen. Jag fick ingen artificiell känsla utan en naturlig mild smak som känns bra att tillsätta i finkaffe. Den milda smaken tävlar inte med kaffet och integrerar sig bra i konsistens och textur. Jag är överraskad och glad att få arbeta med denna produkt”, kommenterar Alexander Ntatsos.

Förutom att vara populär bland kockar och foodies för sina stora och välsmakande bönor återupptäcks denna för Norden historiska gröda av allt fler. Bondbönorna i Plantis nya baristadryck odlas nära fabriken i Åbo.

”Bondbönan kan sås tidigt i kall jord och den luckrar och gödslar jorden. Den binder också vatten. För odlaren minskar då behovet av både konstgödsel, besprutning och bevattning vilket är hållbart för vår planet”, säger styrelseordförande Lotta Näslund på stadsodlingen Trädgård På Spåret i Stockholm.

Planti Bondböna Barista är 100% växtbaserad, mjölk- och laktosfri och lanseras i butik den här veckan. Rekommenderat pris: 19,40 kr.

”Spännande! Gillar att det i dryckens smak inte är någonting som tar över smaken av kaffe. Den var behaglig och rätt enkel att skumma och göra latte-art med”, säger en av de tillfrågade baristas.

För ytterligare information eller bilder, kontakta gärna:

Nina Dahlberg, Nordic Brand Manager Planti, nina.dahlberg@kavli.fi +358 (0)40 073 11 66
Lisa Lönner, Presskontakt, lisa.lonner@radarkommunikation.se +46 (0)70 200 94 14

FAKTABLAD

Slutsatser och kaffetrender Plantis baristaundersökning

Lite fakta om våra baristas som svarat på undersökningen:

Antal svarande: 15 professionella baristas, alla verksamma i Stockholm

Arbetar på: 60 % på café, 20 % frilans, 20 % på kaffeföretag

Svar om Planti Bondböna Barista

• Det vanligaste som dessa baristas serverar i kaffet till sina kunder är havremjölk, efter detta kommer komjölk och övriga sorter är ovanliga.
  • De flesta baristas i vår undersökning föredrar att servera komjölk (11/15).
  • De minst föredragna alternativen att servera latte på är 1. soja samt 2. laktosfri komjölk.
  • 14 av 15 baristas bedömer att Planti Bondböna Barista står sig bäst eller minst lika bra som alternativen på marknaden. Oavsett vad de personligen tycker om smaken eller vad de personligen dricker.
  • Alla baristas är överens om att produkten är lätt att få till ett skum, lättare än övriga växtbaserade på marknaden (medelbetyg är 8/10). Några kommentarer är att den ger bra textur, blir varm snabbt och integrerar väl med kaffet.
  • Baristas ger smaken högt betyg med vissa undantag (7,3/10). Alla är överens om att det är den mest neutrala och mjölkliknande på marknaden. Den gifter sig bra med kaffesmaken och integrerar väl i kaffet utan att skära sig. Det uppskattas att den inte är så söt och att Planti Bondböna har naturliga ingredienser samt inget tillsatt socker.
  • Förpackning och design ges 8,2/10 i snittbetyg.
  • Alla är överens om att havre har ett starkt grepp om den svenska baristamarknaden. Planti Bondböna Barista kan enligt de flesta i denna grupp ge havrebaserat en bra match just på grund av den milda smaken. Havre har en tydligare smak och de flesta produkter har en söt smak.
  • Generellt är kommentarerna att den gifter sig bra med kaffet, skär sig inte och utmanar inte smaken på kaffet. En annan synpunkt som lyfts fram är att den integrerar väl med kaffet och skapar en bra enhet.

”Vanligtvis så brukar det vara svårt att få till mjölken tillräckligt len. Det är lätthänt att det blir för mycket skum. Men i jämförelse med andra växtbaserade drycker jag jobbat med tidigare var denna i toppen. Om jag ska jämföra tycker jag fortfarande att komjölk är snäppet enklare.”

”Väldigt neutral smak i kaffet och skulle absolut kunna byta ut komjölken till bondbönan istället!”

”Jag har jobbat med mandelmjölk, två olika havredrycker och helt ärligt så tycker jag att bondbönan ger minst bismak. Man känner så tydligt när det är havremjölk, och det tar bort kaffesmaken så mycket. Sen när de kommer till mandelmjölk, så har den mandelmjölk jag jobbat med varit så lite fett i att det inte går att skumma, så där är bondbönan redan över. Och den fick ett bättre skum än till exempel laktosfri mjölk som lätt blir för bubblig.”

”Om man ska jämföra den med till exempel havredryck så är den inte lika söt vilket uppskattas. Jag dricker inte mjölk längre så kan inte jämföra med mjölk men jag tycker man fick en jättefin kaffesmak där mjölken inte ändrar kaffesmaken för mycket.”

Baristas om kaffetrender framåt:

”Oj, fler och fler vill ha lokalt producerade produkter. Om det finns två olika havrealternativ så tenderar folk att ta de mer lokala. Många är medvetna om hur mycket socker som de faktiskt innehåller.”

”Tror starkt på produkter med ett minde avtryck på klimatet. Detta är vår största samhällsfråga och alla substitutprodukter som är bättre för miljön kommer att öka i popularitet och användning.”

”På svensk marknad så är havremjölken den mest dominerande. Jag bodde i Kanada i två år och där var det mest populärt med mandel, soja och cocos. Men jag tror inte att det kommer trenda i Sverige faktiskt. Vi är mer lokaldrivna och väljer då hellre potatis, ärta eller havremjölk. Jag tror definitivt att bondbönan kommer kunna ha en plats i svenska hem.”

”Mer vegansk mjölk av olika sorter till fler caféer. Utbudet på caféer kommer förmodligen bli större för att möta kundernas efterfrågan.”

”Ärtgrejen är förbi, tror att många kommer vilja testa potatisfenomenet. Och givetvis Planti, otroligt positivt överraskad av eran produkt!”

”Tror att det kommer fortsätta vara trendigt med växtbaserade alternativ i kaffet. Jag tror att många kaffedrickare vill dricka sitt kaffe och ha det som de alltid druckit det men att det även finns många som prövar runt och tycker om det växtbaserade konceptet!”

“I think it will narrow down to 2 key options and one will be oat milk.”

“More and more vegetable milk, we see it today we make 50 % cow's milk and 50 % vegetable milk. We see more and more people who drink decaf.”

Fakta om bondböna

Bondbönan kan börja odlas tidigt på året och är därför perfekt för vårt nordiska klimat. Den binder vatten i jorden och minskar behovet av konstgödsel, besprutning och bevattning.
Andra fördelar;

• Förhöjer skördenivån genom att förbättra jordhälsan och används ofta i växelbruk
  • Förbättrar vattenhushållning
  • Minskar avrinning och effektiviserar näringscirkulationen
  • Sänker gödselkostnad och miljöeffekter av övergödning
  • Håller ogräs borta och ökar behovet av bekämpningsmedel
  • Förhindrar jorderosion och ökar kolbindning
  • Ökar mångfalden

Om Planti

Planti vill göra det lätt och inspirerande att byta till mer växtbaserat. Våra produkter utvecklas lokalt i Älvsjö och produceras i vårt eget växtmejeri i Åbo. Här görs dryck, krämig gurt och härliga matlagningsprodukter på bondböna, havre och soja. Lite extra stolta är vi över att hela vårt överskott går till goda ändamål, eftersom vi ägs av en välgörenhetsstiftelse, Kavlifonden.

O. Kavli AB omsätter ca en miljard SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.