Kavlis Ädelostsmak Julen 2013 - önskad av konsumenterna själva

Kavlis Ädelostsmak Julen 2013 - önskad av konsumenterna själva

Årets ädelostsmak - Granatäpple

Varje år i tid till höst/jul lanserar Kavli en limiterad variant av storsäljaren Ädelost i tub. 2012 års smak Ädelost fikon sålde tidigt slut i butikerna och nu lanseras 2013 års smak – Ädelost med granatäpple. Kavlis ädelost görs av vallagrad grönmögelost och juligt röda granatäpplen där ostens sälta gifter sig fantastiskt med fruktens sötma och fräschör.

Årets smakidé kommer från 2012 års konsumenttävling i butik där konsumenterna själva fick önska vilken Årets ädelostsmak de ville att Kavli skulle lansera 2013. Vi hade ett antal konsumenter som önskade sig Ädelost med granatäpple och efter noggranna smaktest har vi fått fram en fantastiskt god ädelost, perfekt på pepparkakan eller kexet. Förra årets limiterade utgåvaÄdelost fikon, överträffade alla förväntningar och i år satsar vi på att nå än högre försäljningsnivåer, bland annat med hjälp av en ny attraktiv tävlingskampanj och ett gediget exponeringsarbete i butik. säger Sofie Lindå, Brand Manager för

900 000 tuber ädelost såldes 2012

November-December 2012 såldes sammanlagt 900 000 tuber Ädelost på den svenska marknaden, vilket var en ökning med 9% mot förgående år motsvarande veckor*.

Försäljningsökningen av ädelost i tub visar att den svenska konsumenten verkligen uppskattar Kavli ädelost på tub. Det är smidigt att ha hemma i kylskåpet för att kunna ta en fika när man vill och samtidigt fantastiskt gott. De tycker även att det är kul att kunna bjuda på olika smakvarianter till pepparkakorna, berättar Sofie.

Utvecklingsarbetet görs på plats i fabriken i Älvsjö där Kavlis produktutvecklare smakar fram nästa års smak. Produkten lanseras enbart i begränsad upplaga, så det är först till kvarn som gäller.

En given succé till pepparkakorna på glöggpartyt!

För samarbeten, utlottningar och tävlingar vänligen kontakta

Malin Jansson, Digital Manager, malin.jansson@kavli.se