Kavli öppnar världens första mjukostmuseum

Kavli öppnar världens första mjukostmuseum

Hundra år har gått sedan Kavli uppfann världens första mjukost. Det uppmärksammar Kavli med en tripp längs minnenas aveny i det första digitala mjukostmuséet. Muséet ställer ut ikoniska produkter som Raketosten som tog mjukosten till nya höjder, men även mjukostdoldisar som inte flög riktigt lika högt och som sedan länge har förpassats till historien. Här hittar besökaren också tidstypiska recept och intervjuer med både kända och okända profiler.

Kavli lanserade världens första mjukost år 1924. Nu kan både nya och gamla fans av mjukosten upptäcka hur hundra år med mjukost har sett ut genom Kavlis ögon i världens första digitala mjukostmuseum.

Vi har samlat på oss ett rikt men hittills helt outforskat arkiv som äntligen är redo att upptäckas av mjukostfans. Mycket av det man får se i vårt nya digitala museum går inte att hitta någon annanstans. Inte minst är det häftigt att se vilken framträdande roll mjukosten har och har haft i så många människors liv i hundra år, säger Annika Skardal, Senior Brand Manager på Kavli.

Det digitala muséet ställer ut alltifrån handskrivna brev från hängivna mjukostfans, intervjuer med både välkända och okända profiler, tidstypiska recept, och sedan länge bortglömda mjukostsmaker.

Vi lovar dig som besökare många oväntade mjukostsmaker, som jordnöt, banan och jordgubbe för att bara nämna några. Men det är förstås inte bara mjukosten som förändrats på hundra år. Det vittnar inte minst våra arkiverade reklamannonser om, som så tydligt skildrar sin tid och pekar på hur mycket vi som samhälle har förändrats över ett sekel. Det, och mycket mer, upptäcker du i vårt nya digitala museum, berättar Annika Skardal.

I samband med mjukostens hundraårsjubileum har Kavli tagit fram en limiterad upplaga mjukost med smak av Het Räka. Kavli Het Räka är en hommage till Kavlis klassiska och folkkära Kavli Räkost, med ett hett uppbackande från röd chili, limejuice och vitlök.

Vår jubileumssmak Kavli Het Räka har skapats tillsammans med Kavlis mjukostfans, och slutligen var det folkets röster som avgjorde vinnaren i en omröstning i våra sociala medier, säger Annika Skardal.

Besök världens första mjukostmusem här: www.kavli.se/100-ar.

Upptäck Kavlis Ostarkiv över djärva och oväntade smaker som gått till historien. Läs mer i Kavlis digitala museum eller i bilagan.