CAROLINA KLÜFT FICK DRUVANS VARMA HJÄRTA - 1,2 MKR GICK TILL 5 FORSKARE

Carolina Klüft utsågs till Druvans Varma Hjärta 2003 och erhöll 50.000:- vid fredagens galakväll Guldnatten i Malmö. Druvans Varma Hjärta är ett folkligt glädjepris och tilldelas en person som gjort uppmärksammade insatser som glädjespridare och som med sitt uttryckssätt utstrålar värme och omtanke. – Du har med Ditt fighterhjärta och Din karisma tagit svenska folket med storm. Ditt spontana och chosefria sätt har gjort Dig till idol och förebild för många. Den stimulans Du utsänder är mycket betydelsefull för framför allt många unga människor. Dessa fina egenskaper sammantaget har gjort att vi valt just Dig till Druvans Varma Hjärta 2003, säger Sonne Larsson, VD för Druvan. När Carolina mottagit sitt Varma Hjärta delade hon ut Druvan-priser för totalt 1,2 mkr till 5 framstående forskare. Dessa är alla verksamma inom forskning för att förebygga och bota sjukdomar orsakade av övervikt. Druvans Guldpris på 500.000:- tilldelades professor Sven Enerbäck vid Göteborgs Universitet för sina forskningsinsatser att i framtiden kunna styra kroppens fettceller. Härigenom ges möjlighet att stoppa fetma- epidemins största sjukdomar som diabetes, hjärtinfarkt och andra hjärtkärlsjukdomar. Nominerade till Druvans Guldpris: Professor Sven Enerbäck, Inst för medicin och fysiologisk kemi, Göteborgs Universitet Dr Johan Ericsson, Ludwiginstitutet, BMC, Uppsala Professor Björn Meister, Neurovetenskap inst, Karolinska Institutet, Stockholm