WHEN TRASH BECOMES TREASURE

Kasthall symboliserar viljan att skapa någonting nytt och vackert av restmaterial,utan att förbruka onödiga resurser – ett arbete som nu uppmärksammas i den efterlängtade och, på förhand, uppmärksammade boken Wasted: When Trash Becomes Treasure.

I sin bok hyllar författaren Katie Treggiden 30 internationella designers, fabrikörer och tillverkare som utforskar potentialen i avfall som sin primära resurs för nya, meningsfulla och långlivade produkter. Den flerfaldigt prisvinnande Katie Treggiden kan stoltsera med 20 års erfarenhet inom kreativa näringar och kontinuerliga textbidrag till The Guardian, Elle Decoration, Crafts Magazine samt Monocle 24 vilket positionerat henne som en av de inflytelserika röster som hantverks- och designvärlden lyssnar till.

Två direkta och praktfulla resultat av Kasthalls hållbarhetsarbete är den handtuftade ullmattan Flourish som tillverkats av restgarn och ingår i årets kollektion Colors in Between samt föregångaren Harvest som är en vävd matta, hyllad och prisbelönad som ”Årets matta” under ELLE Decoration Design Award 2018. Såväl Flourish som Harvest är designade med naturens ständiga skiftningar i fokus.

Wasted: When Trash Becomes Treasure finns att köpa online via adlibris.com eller på Amazon. Pris: 315 kr.

• hållbar utveckling
  • tuftade mattor