KI Science Park tar emot landshövdingen

Den dynamiska tillväxtmiljön i KI Science Park uppmärksammas nu av landshövdingen i Stockholm, Chris Heister.

Idag, den 14 maj, besöker Chris Heister KI Science Park för att lära sig mer om det unika innovationssystemet vid Karolinska Institutet.

Samarbete mellan forskning, företag och offentlig verksamhet står högt upp på agendan om Stockholm ska klara målet att ska vara världens mest innovationsdriva ekonomi år 2025.

– Det ska bli mycket intressant att se hur KI Science Park arbetar med dessa frågor, säger Chris Heister inför besöket.

Bakgrunden till besöket är Chris Heisters särskilda intresse för tillväxten i Stockholmsregionen där KI Science Park representerar den expansiva bioteknikbranschen med verksamhet såväl i Solna som i Flemingsberg.

– Life science är ett av de områden där Stockholmsregionen har en framskjuten internationell position, och målet för den regionala innovationsstrategin är att Stockholms län ska vara världens mest innovationsdriva ekonomi år 2025, säger landshövding Chris Heister. För att lyckas med detta behöver vi skapa ännu bättre möjligheter till samarbete mellan forskning, företag och offentlig verksamhet, och det ska bli mycket intressant att se hur KI Science Park arbetar med dessa frågor.

När Veckans Affärer nyligen rankade de 28 hetaste bioteknikföretagen i Sverige fanns inte mindre än åtta av företagen i KI Science Park med på listan. Dominansen ses som ett bevis på den fruktbara miljö för innovativa bolag inom life science som forskningsparken erbjuder.

– Chris Heister är en viktig bundsförvant i vårt arbete för att sätta Stockholm på life science-kartan, säger Märit Johansson, vd på KI Science Park.

I uppdraget som Stockholms landshövding ingår att bidra till ett gynnsamt företagsklimat i länet, men life science-branschen är också av stort intresse för Chris Heister i hennes egenskap av styrelseordförande i Tillväxtverket.

– Tillväxtverket har spelat en viktig roll för vårt arbete med att stärka sambandet mellan forskning och innovation. Både vårt uppskattade mentorsprogram och KI Science Park DAY kan sägas vara frukter av det samarbetet, säger Märit Johansson som tillsammans med Lilian Wikström, vd på KI Innovations, kommer att stå som värd för besöket.

Landshövdingen kommer bland annat att få träffa Pirkko Sulila Tamsen, vd för Dilaforette, och Gunilla Lundmark, vd för Pharmanest, båda medlemsföretag i KI Science Park.

KI Science Park har på några få år växt till över 60 företag. Närheten till världsledande forskning inom Karolinska Institutet och möjligheten att skapa ett kvalificerat och exklusivt nätverk är lockande för forskningsintensiva små och medelstora företag.