KI Science Park – nu färdigställs det tredje ovala huset

Det byggs intensivt i området runt KI Science Park i Solna.

Det är det tredje och högsta ovala huset, Gamma, som nu färdigställs.

När Gamma står klart hösten 2013 har Karolinska Institutet Science Park fått sitt landmärke med internationell lyskraft. Därmed fullföljs också de ursprungliga planerna och huskropparna länkas samman av den mindre byggnaden Delta. Alfa och Beta invigdes i maj 2010 och här är verksamheten igång sedan länge.

Husen beskrivs som både spektakulära och funktionella där ett viktigt ledord varit flexibilitet. Lokalerna ska kunna ändras efter önskemål från hyresgäster eller krav förknippade med viss forskning.

Planlösningen i husen kan beskrivas som kontorslandskap för laboratorieverksamhet. Labb-området upptar en stor rektangulär yta i mitten av våningsplanen. Skriv- och kontorsplatser har placerats längs de rundade väggarna ut mot fasaden.

Husen liknar varandra, men Gamma är sju våningar och därmed högst. Sedan tidigare finns planer på att bolagen i Holding-koncernen, däribland ledningen för KI Science Park, ska flytta in högst upp i Gamma. I bottenvåningen planeras för konferens- och utställningsmöjligheter.

Ser man till hela Solna-området fördubblar Akademiska Hus sitt kvadratmeterinnehav under de närmaste sju åren. Det handlar om nytt sjukhus, ny aula och nya satsningen Biomedicum inom Karolinska Institutet.

• karolinska institutet
  • forskningspark
  • fastighet
  • byggprojekt

• Solna

Unikt tillfälle hyra toppmodernt hos KI Science Park

Nu öppnar sig ett unikt tillfälle för företag som är på jakt efter lokaler anpassade för forskningsintensiv verksamhet på Karolinska Institutets campusområde. Det är Karolinska Institutet Science Park som erbjuder 300 kvadratmeter moderna labb-lokaler i det tredje ovala huset, Gamma.