Marie Björklind, Karlstads kyrklig stadsmission, tar emot summan från Malin Pettersson, Karlstads Energi, Frida Edepil, Rundgång, samt Karolina Axelsson, Rundgång.

Nybakade studenter får hjälp in i vuxenvärlden

Att ta studenten idag är en kostsam historia. För att göra skillnad där det behövs som mest har Stadsmissionen fått ta emot närmare 20 000 kronor i bidrag inom konceptet Cirkulär student från Karlstads Energi och Rundgång. Pengarna går till nybakade studenter som behöver en start in i vuxenlivet efter ett dyrt firande.
Vi vet var dessa pengar behövs, säger Marie Björklind från Karlstads kyrkliga stadsmission.

Studentmössa, skor, balklänning eller kostym. För att inte tala om all mat, dekorationer och ett firande i flera dagar. Utgifterna är stora när studenterna står inför dörren till vuxenlivet. Många familjer märker att det svider i plånboken. Andra nybakade studenter står ensamma på studentdagen, utan någon som har kunnat arrangera eller betala för vare sig en studentmottagning, kläder eller studentmössa.

”Ingen familjemedlem som bryr sig att de tar studenten”

Under våren har Karlstadsbor kunnat lämna in studentkläder och accessoarer till den cirkulära popup-gallerian Rundgång i Mitt i city, där nya studenter sedan kunnat lägga vantarna på de unika skatterna till förmånliga priser. Karlstads Energi och Rundgång har med gemensamma krafter lyckats få in närmare 10 000 kronor. Summan har sedan dubblerats av Karlstads Energi och skänks nu till Stadsmissionen. Pengarna kommer gå till de nybakade studenter som behöver det som allra mest.

– De som få ta del av de här pengarna har ingen här i stan som bryr sig att de tar studenten. Ingen familjemedlem som har hjälpt dem med något firande eller guidat dem ut i vuxenlivet. De har jobbat hårt för att kunna fira studenten. Nu får de en skänk från ovan och ekonomisk hjälp att kunna stå på egna ben, sin första tid som vuxna, berättar Marie Björklind från Karlstads kyrkliga stadsmission.

Vill göra skillnad

Det kommunala bolaget Karlstads Energi har hand om hushållens avfall i Karlstads kommun. Inom ramen för det verkar de också för att minska avfallsmängderna och öka återbruket.

– Vi behöver göra skillnad där vi kan. För oss är det viktigt att alltid arbeta för ett mer hållbart samhälle. Vi vill därför ge studenter möjlighet att fira en unik student i cirkulära kläder, men också skapa möjligheter för de som inte har förutsättningarna att bekosta den själv. Därför känns det självklart att göra den här typen av samarbete med målet att underlätta där det behövs som mest, berättar Malin Pettersson, affärsområdeschef för Återvinning på Karlstads Energi.

Insamling av studentdekorationer

Rundgång startade i höstas i Mitt i city och butiken firar nu sin första student. Denna gång blev det med fokus på för-älskade kläder och accessoarer.

– Här har vi slagit två flugor i en smäll: vi ger möjligheten till fina vintage secondhandkläder till studentens alla tillfällen. Då minskar vi miljöpåverkan genom att använda det som redan producerats, och samtidigt hjälper vi också till där det behövs som mest genom Stadsmissionen, säger Frida Edepil från Rundgång.

Redan nu planeras hur samarbetet de olika parterna emellan ska utvecklas framåt, inför både studenten och andra högtider.

– De som får studentdekorationer över efter årets studentfirande kan komma och lämna det till oss på Rundgång så fort de plockas ner. Då kan andra få användning för dem nästa år, välkomnar Frida.

Vill du veta mer?

Kontakta
Marie Björklind, Karlstads kyrkliga Stadsmission, 070-967 12 47
Malin Pettersson, Affärsområdeschef Återvinning Karlstads Energi AB, 054-540 41 07