Karlstads Energi stödjer Ukraina genom att donera transformatorer till deras energiinfrastruktur. På bilden syns Kent Linné, underhållsingenjör och Linda Östberg, chef för värme och kyla på Karlstads Energi.

Karlstads Energi donerar transformatorer till Ukraina

- Vi vill visa solidaritet med Ukraina och med den här leveransen kan vi framför allt hjälpa civilbefolkningen vilket känns jättebra, säger Linda Östberg, chef för värme och kyla på Karlstads Energi.

När Karlstads Energi bytte transformatorer på sin reservanläggning i Yttre hamn i Karlstad valde man att donera två till Ukraina via Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Transformatorer är avgörande för att säkerställa en stabil och effektiv distribution av elektricitet.

- Tidigare har det inte funnits så stort behov av gamla transformatorer. Men nu är situationen annorlunda eftersom Ryssland fokuserar särskilt på elförsörjning. Det gör att det är svårare att få tag på den här typen av komponenter. Nu är till och med begagnad utrustning mer eftertraktad än nyproducerad, eftersom den kan levereras snabbt. Att få tag på ny utrustning tar väldigt lång tid just nu, säger Linda Östberg.

Donationen är ett resultat av ett tätt samarbete med ABB och Hitachi Energi som tagit oljeprover och kontrollerat transformatorerna innan de blev godkända för användning. Alsa JD-Gruppen har hjälpt till med dokumentationen.

Karlstads Energi har en förhoppning att kunna donera fler transformatorer i sommar.

Kontakt:

Vi frågor vänligen kontakta Linda Östberg, chef för värme och kyla på Karlstads Energi

Telefon: +46 545409916

E-post: linda.ostberg@karlstad.se