Låg risk för höga elpriser

Efter att priset vände upp i november verkar det för tillfället vara på väg ner igen.
Risken för höga elpriser i vinter bedöms som liten.
Precis som under de senaste månaderna är det väderprognoserna som styr vart elpriset är på väg.

Det rörliga priset

Eftersom det milda höstvädret fortsatte under november låg det rörliga priset i praktiken still, den ökade efterfrågan till trots. Detta beror bland annat på att kärnkraften går fortsatt bra.

Då det milda vädret ser ut att stanna även i december tror vi inte på några stora rörelser för det rörliga elpriset. Om jul- och nyårshelgerna blir milda och blåsiga kan det faktiskt bli så att priset till och med sjunker.

Karlstads Energis säsongsprognoser säger att kylan ser ut att komma i januari och att den kan stanna i februari. Först då är det troligt att det rörliga priset kan stiga.

De fasta priserna

Karlstads Energi höjde de fasta priserna i slutet av november. Sedan dess har även de fasta priserna sjunkit på börsen. När detta skrivs gör vi bedömningen att vi kan komma att justera ner de fasta priserna något inom den närmaste veckan.

Precis som med det rörliga priset styr väderprognoserna var priset är på väg. Så länge någon kyla inte syns i omedelbar närhet tror vi inte att priset kan vända upp igen.

Vi upprepar att de fasta priserna alltjämt ligger på historiskt låga nivåer. Vill du vara säker på vad du ska betala för din el framöver är de fasta priserna ett bra val. Vi tror inte att de fasta priserna kan sjunka mycket mer från dagens nivåer.