Nu får Karlstadsborna nya smarta elmätare - stort projekt inleds under hösten

Nu får Karlstadsborna nya smarta elmätare - stort projekt inleds under hösten

Bättre koll på energianvändningen i hemmet, snabbare service vid avbrott och möjlighet till att bli mikroproducent – fördelarna med de nya mätarna är många. Innan 2024 ska de finnas hemma hos alla Karlstads El- och Stadsnäts elnätskunder och Karlstads Energis fjärrvärmekunder.

I höst inleder Karlstads El- och Stadsnät och Karlstads Energi ett stort projekt med att byta ut alla sina kunders el- och fjärrvärmemätare. De nya mätarna har flera smarta funktioner och kommer öppna nya möjligheter för Karlstadsborna att använda elen mer hållbart.
- För att klara omställningen till ett förnybart energisystem behöver elen användas smartare. Med de nya mätarna blir det enklare för Karlstadsborna att få en bättre överblick och kontroll över sin elanvändning, säger Anders Åkesson, elnätschef på Karlstads El- och Stadsnät.

Enklare att minska trycket på både miljö och plånbok
Bland annat kommer elmätarna göra det möjligt att följa hushållets elanvändning i realtid, vilket Åkesson menar kan gynna både kundens plånbok och miljön.
- De nya mätarna tillsammans med Karlstads El- och Stadsnäts effekttariff* ger kunderna möjlighet att själva påverka sin elnätskostnad genom en flexibel användning. Detta kommer gynna hushållets ekonomi samtidigt som det minskar trycket på miljön och elnätet, säger Åkesson.

Om du producerar egen el – till exempel om du har solpaneler på huset – är den nya mätaren även förberedd för att mäta den el du vill sälja vidare. Det blir alltså lättare att bli mikroproducent och sälja vidare miljösmart energi.

Planeras vara klart under 2024
Totalt rör det sig om nästan 40 000 mätare som ska bytas ut – ett stort arbete som kommer att ske etappvis. Berörda kunder i varje etapp kontaktas via post i god tid innan det är dags för byte. Projektet beräknas vara klart under 2024.
- Bytet av mätare och system är ett stort och viktigt projekt och vi är glada över att kunna genomföra det här tillsammans med vårt systerbolag Karlstads Energi, avslutar Anders Åkesson.

*EFFEKTTARIFF: En effekttariff, också kallad effektavgift, baseras på ditt effektuttag. Med effekttariffen debiteras en månadseffektsavgift (kr/kW, månad) för den timmen i månaden med högst snitteffekt. Effektavgiften beräknas månadsvis och debiteras hela året.

FAKTA:
Vad? Karlstads El- och Stadsnät byter ut alla elnätskunders elmätare och Karlstads Energi byter ut alla kunders fjärrvärmemätare.
Varför? Mätarna byts ut då Energimarknadsinspektionen tagit fram nya funktionskrav för framtidens mätare. De nya mätarna behöver ha nya funktioner för att kunna skapa en mer utvecklad elmarknad som kan möta framtidens miljömål.
När? Projektet pågår under 2021-2024 och sker etappvis. Berörda kunder aviseras i god tid innan det är dags att besöka deras område.