Världsledande forskare och praktiker inom tjänsteinnovation kommer till Karlstad

Den 9-10 december möts världsledande forskning och praktisk tillämpning och ledarskap i tjänsteintensiva organisationer för första gången. Service Convention Sweden bjuder på det senaste inom tjänsteinnovation med inriktning på ledarskap, hållbar utveckling, entreprenörskap samt informations och kommunikationsteknik.

Under Service Convention Sweden, som hålls på Karlstad CCC, kan deltagarna lyssna till välrenommerade föreläsare som delar med sig av den senaste forskningen inom tjänsteinnovation och samtidigt ta del av praktiska tillämpningar från både privat och offentlig sektor. De senaste nyheterna och trenderna hur vi skapar värde genom tjänster och hur vi leder och utvecklar tjänstesystem kommer även att tas upp.

Målsättningen med Service Convention Sweden är att bidra till ökad kunskap om traditionell tjänstesektor, men även om andra branscher där tjänstefokus är nyckeln till överlevnad i en föränderlig värld. Årets upplaga av konferensen berör olika ämnen inom tjänsteinnovation – såsom ledarskap, hållbar utveckling, entreprenörskap samt informations- och kommunikationsteknik. I den digra föreläsarlistan finns bland annat representanter från University of Warwick, University of Edinburgh, EF Education First, Scania, IBM, Institutet för Framtidsstudier, SKL och Danish Design Centre.

Under Service Convention Sweden kommer även Michael Treschow-stipendiet att delas ut. Stipendiet instiftades 2003 och delas ut en gång om året i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Årets stipendium om 100 000 kronor går till en student som har inkluderat design av tjänster i sina arbeten.

Bakom Service Convention Sweden står CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, Landstinget i Värmland, Karlstads kommun och Visit Karlstad AB.

”CTF har en lång tradition av kunskapsutveckling inom tjänsteforskning. På CTF har vi under snart 30 år forskat i nära interaktion med företag och offentlig verksamhet. Vi tror att möten mellan forskare och praktiker gynnar både vetenskap och verksamhetsutveckling. Genom vår medverkan i Service Convention Sweden 2014 vill vi bidra till en utveckling som tar fasta på behovet av innovation i medborgarens tjänst”, säger Henrietta Huzell, föreståndare CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

”Med hjälp av tjänsteinnovation kan Landstinget i Värmland utveckla hälso- och sjukvården på ett sätt där patienterna direkt involveras i att skapa framtidens vårdtjänster. Våra verksamheter Experio lab och innovationssluss Vivan är motorer och bidrar till samarbete med akademin och andra partners. Med Service Convention Sweden vill vi öppna upp för ett bredare nationellt kunskaps- och erfarenhetsutbyte om tjänsteinnovation inom hälso- och sjukvård”, poängterar kommunikationschef Tomas Philipp.

”Som kommun har vi ett uppdrag att hela tiden ge våra Karlstadsbor en modern och effektiv service. Därför är det viktigt för oss att våga prova nytt, att ha insikt i den utveckling som sker runt om oss och samverka med forskningen och andra aktörer”, berättar Per-Samuel Nisser (M), kommunstyrelsens ordförande i Karlstad.

”Visit Karlstad AB har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. Genom vår medverkan i Service Convention Sweden 2014 vill vi bidra till att Karlstad ytterligare befäster sin ledande position inom tjänsteinnovation”, avslutar Mattias Nord, vd Visit Karlstad AB.

Service Convention Sweden 2014

Plats: Karlstad Congress Culture Centre, Karlstad

Datum: 9-10 december

Information: www.serviceconventionsweden.se