Rekordmånad för hotellen i Karlstad

Moderaternas och Miljöpartiets kongresser på Karlstad CCC bidrog till ett rekordlyft för hotellen i Karlstad. I maj ökade beläggningen med 25 procent jämfört med samma månad förra året, samtidigt steg snittpriset med 16 procent. Logiintäkterna ökade med hela 40 procent, den största ökningen i landet och nästan dubbelt så mycket som i riket som helhet. Det visar färsk statistisk från SCB och Tillväxtverket.

- Det är naturligtvis jättekul att Karlstad är bäst i klassen. I pengar ökade logiintäkterna med sex miljoner kronor till totalt 21 miljoner kronor. Anstormningen gynnade så klart även restauranger och andra näringar. Det visar hur betydelsefullt det är att Karlstad lyckas locka till sig stora kongresser och evenemang, säger Mattias Nord, vd på Visit Karlstad.

Under de två partikongresserna fanns alla stora medier på plats och både SVT och TV4 sände direkt från Karlstad.

- Det gav bra och värdefull PR och kan förhoppningsvis bidra till att vi lyckas locka ännu fler besökare till regionen i framtiden, säger Mattias Nord.

Fler rum och bättre betalt
I maj såldes det mer än 25 000 hotellrum i Karlstad, en ökning med drygt 4 000 rum jämfört med maj 2010. Beläggningen var 66 procent jämfört med 57 procent för riket som helhet. Snittpriset på hotellrummen i Karlstad steg med 117 kronor till 841 kronor. Rummen i Karlstad är dock fortfarande billigare än riksgenomsnittet, där priset var 1 006 kronor i maj.

- Att hotellen i Karlstad säljer fler rum och får mer betalt för varje rum visar att Karlstads attraktionskraft ökar. Därför har jag goda förhoppningar om att den positiva trenden håller i sig, säger Mattias Nord.

Mellan januari och maj var antalet sålda rum i Karlstad knappt 100 000. Logiintäkterna uppgick till 83 miljoner kronor, en ökning med närmare 15 miljoner.

För mer information, kontakta:
Mattias Nord, vd, Visit Karlstad, tfn 0722-31 90 80

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigs i januari 2011.Visit Karlstad bildades under 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).