Ny besökssajt och nytt platsvarumärke ska stärka Karlstadsregionens attraktionskraft

Den 19 juni lanserades Karlstadsregionens nya officiella besökswebbplats, som blir ingången för alla besökare, oavsett om de är privat-, affärsturister eller arrangörer av möten och event. Samtidigt börjar Karlstadsregionen att använda det nya varumärket °Karlstad, för att marknadsföra sig.

– Vi vill att Karlstadsregionen ska växa och utvecklas, vi vill att fler ska vilja bo här och driva företag och att fler ska besöka oss. Varumärket bidrar till att vi blir tydliga i vår kommunikation och sticker ut, säger Per-Samuel Nisser (M), kommunstyrelsens ordförande.

Karlstads kommun kommer att ha kvar den glada solen som sin symbol, vilket kan likställas med stadsvapnet som många andra kommuner använder som sin logotyp. Solen visar vad som är kommunens tjänster och service och vad som driftas i kommunal regi. Platsvarumärket °Karlstad får däremot användas av alla som vill bidra till en positiv och enhetlig bild av Karlstadsregionen.

– ­°Karlstad har en koppling till solen, som vi förknippar med värme och gästvänlighet och undertexten varmt välkommen är det vi vill att alla nya invånare, besökare och företag ska känna, säger Katarina Lindström,kommunikationschef på Karlstads kommun.

Karlstad Convention Bureau får ny webbplats

I och med lanseringen av det nya platsvarumärket får Karlstad Convention Bureau och turismverksamheten inom Karlstads kommun en ny webbplats, www.visitkarlstad.se, där man marknadsför Karlstad som mötesdestination, turistmål och event- och evenemangsstad. Den nya webbplatsen ersätter www.destinationkarlstad.se och den tidigare hemsidan www.visitkarlstad.se och innehåller värdefull information för den som vill arrangera möten, konferenser och evenemang i Karlstad men även för privatturister.

Antalet hotellnätter ökar

Det går bra för hotellen i Karlstad. Totalt 407 852 hotellövernattningar betalades det för 2012, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med året före. Bara Åre och Linköping visar upp en större ökning i landet. Både tillskotten av stora event och besöksanledningar, internationella gäster och kongressanläggningen Karlstad CCC har bidragit till uppgången.

– Vi har haft flera stora kongresser som gästat Karlstad på sistone och alla har gett toppbetyg till anläggningen, så det ser mycket positivt ut, säger Mattias Nord VD, Visit Karlstad AB.

Mattias Nord, vd Visit Karlstad, tel 072-231 90 80

Jonas Jacobsson, Marknadschef Visit Karlstad, tel 073-0773085

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).