Karlstad blir Sveriges främsta mötesplats för öppenhet och tillväxt

Öppenhet, mångfald och tillväxt. Det är vad det handlar om när Karlstad tar initiativ till en ny, nationell kongress som fått namnet Expand. Målsättningen är att Expand ska bli Sveriges främsta mötesplats på området. Bakom satsningen står Visit Karlstad i samarbete med Brottsförebyggande Centrum i Värmland.

- Vi vill öka förståelsen och kunskapen om hur öppenhet påverkar tillväxt. Förhoppningen är att attrahera nuvarande och framtida beslutsfattare från hela landet för att diskutera en av Sveriges viktigaste framtidsfrågor, säger Mattias Nord, vd på Visit Karlstad.

- Med ökad öppenhet inför olikheter kan vi förebygga att människor hamnar utanför en social gemenskap, här spelar möjligheten till arbete stor roll. Det ger också goda förutsättningar för ett tryggare samhälle, säger Beatrice Högå, verksamhetsutvecklare på Brottsförebyggande Centrum i Värmland

Nationellt intresse

Expand arrangeras den 3-5 juni på Karlstad CCC. Tanken är att det ska bli en årligen återkommande mötesplats som på olika sätt belyser hur öppenhet och mångfald påverkar tillväxten i Sverige. Det kommer bland annat att handla om panelsamtal, workshop, seminarier och andra dialogforum.

- Vi har redan varit i kontakt med en rad nationella aktörer som visat stort intresse. Vilka som kommer att delta presenterar vi senare under våren, men vi har alltså goda förhoppningar om att Expand ska bli en angelägenhet för hela Sverige, säger Mattias Nord.

En satsning som redan ger resultat

I slutet av förra året var Visit Karlstad först i landet med att anställa en Event Development Manager i syfte att skapa nya arrangemang som ökar Karlstads och Värmlands attraktionskraft. Jobbet gick till Ulrica Samuelsson, som alltså redan nu kan presentera konkreta resultat.

- Det känns naturligtvis jättebra. Samtidigt som Expand berör ett viktigt och angeläget ämne så är det ett sätt positionera och stärka Karlstad och Värmland, säger Ulrika Samuelsson, Event Development Manager på Visit Karlstad.

- Målsättningen är att vi ska bidra till fem nya, stora och årligen återkommande möten. Närmast handlar det om Rally Sweden Business Week som vi hoppas ska utvecklas till en internationell mötesplats för motorindustrin som förstärker rallyts betydelse för regionen, säger Ulrica Samuelsson.

För mer information:

Ulrica Samuelsson, Event Development Manager, Visit Karlstad, tfn: 0705-20 98 80

Beatrice Högå, verksamhetsutvecklare, Brottsförebyggande Centrum i Värmland, tfn: 072-250 28 97

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).