Statssekreterare Leif Zetterberg till Karlshamn

Statssekreterare Leif Zetterberg gästar Karlshamn fredagen den 5 december. Fokus under dagen kommer att vara på infrastruktur samt utveckling av strategiska verksamheter i anslutning till Karlshamns Hamn och med dem samverkande företag.
Leif Zetterberg kommer under sitt dagslånga besök möta representanter för näringsliv och strategiska verksamheter i Karlshamns närregion. Studiebesök och rundtur på hamnområdet ingår. Karlshamns Hamn har under de senaste åren fått ökad betydelse som strategisk hamn och vuxit till en av Sveriges största och viktigaste hamnar. För företagen i Karlshamn och den närmaste regionen kommer framtida satsningar på infrastruktur vara av största vikt för att skapa förutsättningar för fortsatt positiv utveckling. De olika tema som kommer att beröras under statssekreterarens besök är Karlshamn centrum för förnyelsebara bränslen och energi, Sydostlänken som anslutning till Blekinge kustbana och Karlshamns Hamn samt utvecklingen av de Öst - Västliga förbindelserna.
Värdar för dagen är Sven-Åke Svensson, kommunalråd och Anders Wiberg, projektledare för Baltic Logistic Center. Övriga deltagare är representanter för Nordisk Etanolproduktion, Eon, Lantmännen Ecobränsle, Volvo Personvagnar, IKEA, Karlshamns Kraft, Karlshamns Hamn samt Karlshamns kommun.
I anslutning till statssekreterarens besök inbjuder Karlshamns kommun till presskonferens kl 15.30 i Karlshamns Hamns huvudkontor.
För mer information och kommentarer: Bengt Mattsson, kommundirektör, Karlshamns kommun, tel 0454-817 08