Positiv resultatutveckling i grundskolan i Karlshamn

Grundskolan i Karlshamns kommun har en positiv utveckling när det gäller betyg och måluppfyllelse.

Kommunens skolor har under en tid haft en lägre andel behöriga till gymnasieskolans nationella program än i riket i stort. Sedan 2017 har gymnasiebehörigheten stigit varje år och närmar sig genomsnittet i riket.

På en studiedag den 24 september samlades lärare och annan skolpersonal, drygt 300 personer, digitalt för att analysera resultaten i grundskolan. Utbildningsförvaltningen presenterade statistik som visar på resultatförbättringar i årskurs 3, årskurs 6 och årskurs 9.

Resultaten på nationella prov i årskurs 3 i Karlshamn är ungefär i nivå med resultaten i riket och resultaten i skriftliga delprov i svenska har ökat de senaste åren.

Betygen i årskurs 6 i Karlshamn, bland annat i engelska, matematik och svenska/svenska som andraspråk har förbättrats de senaste åren och resultaten är högre än i riket. Andelen som har godkända betyg i samtliga av ämnena engelska, matematik och svenska/svenska som andraspråk – vilket krävs för gymnasiebehörighet i årskurs 9 – har ökat kontinuerligt.

Betygsresultaten i årskurs 9 har förbättrats varje år från 2017 och närmar sig riket. Vårterminen 2021 steg det genomsnittliga meritvärdet från 211,4 till 220,7. Andelen med behörighet till något av gymnasieskolans nationella program ökade från 76,3% till 82,3%. Efter sommarens lovskola hade totalt 84,5% av eleverna uppnått gymnasiebehörighet.

– Vi ser resultatförbättringar i alla ämnen. Det är en samlad effekt av de insatser som genomförts i lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet de senaste åren, säger Sofia Olsson, verksamhetschef för grundskola och grundsärskola.

Under studiedagen diskuterades resultaten i grupper på skolorna. Personalen lyfter fram ett antal insatser som de tror har haft störst betydelse för Karlshamns resultatresa, till exempel skolornas arbete med läs- och skrivutveckling, närvarofrämjande insatser och allsidig bedömning. Lärarna samarbetar mer kring betyg och bedömning, använder bredare bedömningsunderlag och söker aktivt efter vilka kunskaper eleven har.

Elevhälsans arbete bedöms också har stor betydelse, liksom användandet av digitala verktyg, anpassningar och relationsskapande.

– Vi har kommit en bit på väg och kommer arbeta vidare med att analysera våra resultat för att prioritera gynnsamma insatser, säger Sofia Olsson.

För ytterligare information, kontakta:

Sofia Olsson, verksamhetschef för grundskola och grundsärskola: 0454-57 43 17

____________________________________________________________________________

Karlshamns kommun har tillsammans med representanter från näringslivet enats om att gemensamt skapa förutsättningar för att kommunen ska växa till 50 000 invånare.

Utifrån den gemensamma visionen arbetar Karlshamns kommun och det lokala näringslivet sida vid sida för att tillsammans möjliggöra byggnation av fler bostäder, kompetensförsörjning och attraktion av fler invånare och företagsetableringar inom ramen för ett hållbart Karlshamn.

Presskontakt Kommunikatör Sociala medier, intranät 0454-815 94