Kommunfullmäktige

Kommunalskatten hålls oförändrad och demokratiprogrammet förlängs Vid senaste sammanträdet, måndagen den 5 november, fastställde kommunfullmäktige den kommunala skattesatsen i Karlshamns kommun för nästa år. Kommunalskatten beslutades vara oförändrad, 21:89 kronor. Vidare beslutade kommunfullmäktige att förlänga kommunens demokratiprogram. Syftet med demokratiprogrammet är att ge kommuninvånarna och de förtroendevalda möjligheter att delta i och påverka de beslut som kommunen ska fatta. Detaljplanen för fastigheter i Notavalla i södra delen av Asarum strax utanför Karlshamns tätort, antogs. Planens huvudsyfte är bland annat att ge möjlighet till fyra nya bostadstomter. Kommunfullmäktige godkände samarbetsavtalet mellan Karlshamns, Olofströms och Ronneby kommuner. Samarbetet, som rör gymnasieskolan, inleds i fördjupad form från och med 2008. Samarbetet går under namnet KORt – ”Karlshamn, Olofström, Ronneby tillsammans”. Kommunfullmäktige fastställde även ny avloppstaxa för 2008, nya parkeringsavgifter och förändrade felparkeringsavgifter. Från och med 1 januari 2008 höjs brukningstaxan för spillavlopp med två procent på både fast och rörlig del. Det innebär bland annat att kubikmeteravgiften höjs från 10,50 kronor/kubikmeter till 10,71 kronor/kubikmeter och att den fasta avgiften för spillavloppsvatten för en normal villa höjs från 696 kronor per år till 710 kronor per år. Nya avgifter för parkering träder ikraft den 1 januari 2008. Beslutet innebär att parkeringsavgiften höjs med mellan en krona och fem kronor beroende på var man parkerar i centrum. Även förändring av felparkeringsavgifter träder i kraft den 1 januari nästa år.