Karlshamnspiloten ger en nära vård i praktiken

Hur ger vi ett bättre stöd i den nära vården för de invånare som behöver det mest? Det var kärnfrågan i ett pilotprojekt som gett konkreta förbättringar i samarbetet mellan kommunen och regionen. Under våren har de nya arbetssätten testats, och nu ska de spridas inom vård och omsorg i hela länet.

Sedan i höstas har Karlshamns kommun genomfört ett pilotprojekt om god och nära vård tillsammans med Region Blekinge. Projektet går under namnet Karlshamnspiloten och målet var att skapa en bättre nära vård, framför allt för de äldre patienter med flera sjukdomar och ett stort behov av vård, där kommun och region behöver samarbeta.

Patientens väg genom vården kartlades av en arbetsgrupp bestående av yrkesroller som är nära vårdtagare och brukare i vardagen. Man noterade i vilka lägen flödet inte fungerade optimalt, och satsade på de lågt hängande frukter där problemen var lätta att lösa och gav goda resultat.

Att medarbetarna fick mandat att själva driva pilotprojektet är en nyckel till dess framgångsrika resultat, menar Rebecca Welander som är verksamhetschef för Myndighet och resurs i Karlshamns kommun.

- Vi funderade på vad som händer om vi låter medarbetarna ta taktpinnen och se utvecklingen med sina ögon. Det är då det händer grejer visade det sig! Strateger satsar ofta på helheten, men här låg framgången i att arbetsgruppen gick in i de vardagliga detaljerna, säger Rebecca Welander.

Enkla lösningar med god effekt

Tre av kommunens hemtjänstgrupper har varit med i pilotprojektet, tillsammans med alla vårdcentraler i kommunen och avdelning 9 på Blekingesjukhuset i Karlshamn. Under april till juni testade verksamheterna fyra förbättringar:

• Smidiga kontaktvägar under hela patientens väg genom vården. Bland annat har hemtjänstens personal fått en egen telefonlinje till vårdcentralen som är öppen klockan 8-21 och kommunen har inrättat den nya tjänsten bedömningssjuksköterska.
  • Förbättrade gemensamma arbetssätt som underlättar informationsutbyte via kommunikationssystemet Prator, med godkännande från patienten.
  • Patienten får en dosett med tre dagars doser av alla sina läkemedel vid hemgång från sjukhuset. Tidigare har man räknat med att patienten har tidigare utskrivna mediciner hemma och bara skickat med nya läkemedel hem.
  • Dagliga korta avstämningar där personal från sjukhuset och kommunen via digitala möten stämmer av vilka patienter som ligger på sjukhus och förbereds för hemgång.

Direktnumret till vårdcentralen är en lösning som gett stor effekt. Inte bara för brukarna, utan också för personalen inom hemtjänsten. Som en del i det finns också kommunens bedömningssjuksköterska som på uppdrag av vårdcentralen kan besöka brukaren i hemmet, om personen inte själv kan ta sig till vårdcentralen.

- Vi har redan under den här korta tiden sett att flera personer sluppit åka in till sjukhuset tack vare de nya kontaktvägarna. Utan den direktkontakten hade hemtjänstens personal i många fall istället ringt efter ambulans för att se till att brukaren blev omhändertagen, säger Rebecca Welander.

Beslutet att gå vidare med arbetet kopplat till Karlshamnspiloten togs av det Regionala samverkansrådet som är en aktiv samverkan mellan Region Blekinge och kommunerna i Blekinge. Nästa steg blir därför att införa de nya arbetssätten på bred front i båda organisationerna, och även sprida det vidare i länets övriga kommuner.

Ett steg i omställningen till en nära vård

- Vi är två stora organisationer som i flera delar jobbat parallellt. Nu har vi hittat flera punkter där vi kan överbrygga gränserna och förenkla, säger Torill Skaar Magnusson som är chef för socialförvaltningen i Karlshamns kommun och den som tillsammans med Region Blekinges hälso- och sjukvårdsdirektör Kjell Ivarsson tagit initiativ till Karlshamnspiloten.

Omställningen till nära vård handlar om att patienter ska få rätt vård på rätt plats, där resurserna används på bästa sätt. Det kan vara i hemmet, på vårdcentralen eller på sjukhuset.

- Det här är ett gränslöst samarbete där regionen och kommunen har tagit fram gemensamma arbetssätt som innebär bästa möjliga vård för invånarna. Genom det här tar vi tar vi ytterligare ett kliv in i framtidens hälso- och sjukvård och omställningen mot en god och nära vård, säger Kjell Ivarsson.

Pressinbjudan

Media är välkomna att träffa två av medarbetarna ur arbetsgruppen för Karlshamnspiloten: Johanna Nilsson, kvalitetsundersköterska på Karlshamns kommun, och Lina Öhlin, mottagningschef i Region Blekinge.

På plats finns också Rebecca Welander som är verksamhetschef på Karlshamns kommun och Matti Pajaujis som är verksamhetschef för primärvård väst i Region Blekinge.

Dag: Fredagen den 1 juli

Tid: 11.00

Plats: Samaritens vårdcentral, Karlshamn.

____________________________________________________________________________

Karlshamns kommun har tillsammans med representanter från näringslivet enats om att gemensamt skapa förutsättningar för att kommunen ska växa till 50 000 invånare.

Utifrån den gemensamma visionen arbetar Karlshamns kommun och det lokala näringslivet sida vid sida för att tillsammans möjliggöra byggnation av fler bostäder, kompetensförsörjning och attraktion av fler invånare och företagsetableringar inom ramen för ett hållbart Karlshamn.

Presskontakt Kommunikatör Sociala medier, intranät 0454-815 94