Ja till försäljning av Ekbacken och återinrättande av alkoholrådgivning

Kommunfullmäktige i Karlshamns kommun beslutade vid sitt sammanträde, måndagen den 4 juni, att godkänna försäljning av fastigheterna Asarum 40:164 och Asarum 46:1 (Ekbacken – hyresfastigheterna på Ekbacken 1-13 och pensionärsbostäderna på Ekbacken 14-33). Vidare beslutade kommunfullmäktige att bifalla en motion om att återinrätta en kommunal alkoholrådgivning. Detta under förutsättning att kostnaderna ryms inom socialnämndens befintliga budgetramar. Det är styrelsen i Karlshamnsbostäder, KABO, som har ansökt om kommunfullmäktiges godkännande att sälja fastigheterna 40:164 och 46:1 på Ekbacken i Asarum till Stefan Lindström Fastigheter AB. Även Stadsvapnet i Karlshamn AB har behandlat ärendet och sagt ja till en försäljning. Bakom motionen om återinrättande av en kommunal alkoholrådgivning står kommunfullmäktigeledamoten Marco Paulsson (m). Socialnämnden beslutade vid sitt sammanträde i mars att säga ja till motionen. Kommunfullmäktige klubbade för en höjning av renhållningstaxan för latrintömning från den 1 juli i år. Taxan höjs med mellan 800 kronor och cirka 2000 kronor beroende på boende. Taxan för en extra tömning höjs med 80 kronor. Vidare fastställde kommunfullmäktige budgetramarna för 2008. Dessa finns tillgängliga på kansliet, kommunledningsförvaltningen.