Beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, torsdagen den 9 oktober 2008, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Tillstånd för anläggning - Nordisk Etanolproduktion Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att godkänna miljö- och säkerhetssamordnarens yttrande och överlämna detsamma till Miljödomstolen. Bakgrund: Nordisk Etanolproduktion AB ansöker hos Växjö tingsrätt, Miljödomstolen, om tillstånd att få anlägga och driva en fabrik på fastigheterna Karlshamn 7:1 och Stilleryd 2:4, båda i Karlshamns kommun. Karlshamns kommun har beretts tillfälle att yttra sig i ärendet. Kommunens miljö- och säkerhetssamordnare säger i sin skrivelse bland annat att: "För såväl hamnens som kommunens övriga verksamheter är det av stor betydelse, med hänsyn tagen till miljö- natur och hälsokrav, att ansökt anläggning uppförs. Kommunstyrelsen vill understryka att här aktuell verksamhet väl överensstämmer med kommunens Politiska handlingsprogram för hållbar utveckling i Karlshamns kommun 2007-2010." Ärende: Yttrande över förslag om valdistriktsindelningen inför valen 2009 och 2010 Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att meddela länsstyrelsen att valdistriktsindelningen i kommunen inför valen 2009 och 2010 bör bibehållas i oförändrat skick med undantag av: att Ringamåla och Svängsta valdistrikt slås ihop ett valdistrikt med beteckningen 17:e (Svängsta) och att Åryd och Hällaryd slås ihop till ett valdistrikt med beteckningen 10:e (Hällaryd). Bakgrund: Ett valdistrikt ska omfatta mellan 1~000 och 2~000 röstberättigade. Om det finns särskilda skäl får ett valdistrikt omfatta färre än 1~000 och fler än 2~000 röstberättigade. Ett valdistrikt får omfatta färre än 300 röstberättigade endast om det finns särskilda skäl.
Ärende: Detaljplan för Väster Port, del av fastigheterna Karlshamn 6:1 och 7:1 - samråd Kommunstyrelsens arbetsutskott har ingen erinran mot planförslaget. Bakgrund: Samråd pågår kring ett förslag till detaljplan för området Västerport vid västra infarten till Karlshamn. Området är cirka 300~000 kvadratmeter stort och ligger längs Oljehamnsvägen intill Hinseleden. Planen syftar till att skapa ett nytt stadsnära handels- och verksamhetsområde.
Ärende: Detaljplan för Tegelbruksviken, del av fastigheten Karlshamn 5:1 - samråd Kommunstyrelsens arbetsutskott har ingen erinran mot planförslaget. Bakgrund: Samråd pågår kring ett förslag till detaljplan för Tegelbruksviken, Vettekulla. Syftet med planarbetet är att reglera befintlig bostadsbebyggelse och möjliggöra för uppförande av nya småhus. Planen möjliggör byggandet av totalt 14 nya villor och ny lokalgata med två anslutningar till Vettekullavägen. Vettekulla går förbi söder om planområdet. Längs Vettekullavägen planläggs för en ny gång- och cykelväg.
Övriga ärende Ang externa organs arkivering av handlingar i kommunarkivet Upphandling av informations- och kommunikationstjänster Sternö avloppsreningsverk, överföring av medel Yttrande ang erbjudande om delägarskap i Kommunassurans Syd Försäkrings AB Motion om initiering av miljöprojekt för minskad elförbrukning Motion om konsulttjänster i Karlshamns kommun Motion om folkomröstning ang mottagande av nyanlända flyktingar Motion om avveckling av stöd till invandrarföreningar
För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).