Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 6 maj 2008, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Yttrande över garnisonplan 2008 Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inte ha någon erinran mot garnisonplanen. Bakgrund: Försvarsmakten, Marinen, har skickat garnisonplanen till Karlshamns kommun för yttrande. Det som berör Karlshamns kommun i garnisonplanen, handlar om skjutfältet på Sternö. Några förändringar av skjutfältet redovisas inte. Garnisonplanen är ett samlat plandokument för hantering av verksamhetsplatsens fastighetsresurser. Den behandlar såväl utveckling som vidmakthållande och avveckling. Planen syftar till att säkerställa behov av mark, lokaler och anläggningar effektivt, ekonomiskt och på kort, medellång och lång sikt. Ärende: Fastställelse av biblioteksplan för Karlshamns kommun samt medieplan Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att fastställa biblioteksplan med tillhörande medieplan för Karlshamns kommun. Bakgrund: Biblioteksplanen kompletterades den 1 januari 2005 med ett tillägg som innebär att kommuner och landsting ska anta planer för biblioteksverksamheterna. En annan förändring i planen är att olika huvudmän ska samverka. I Karlshamns kommun utgör det antagna kulturpolitiska programmet plattformen för biblioteksplanens inriktning. Den ska fastställas av kommunfullmäktige och kulturnämnden har ansvar för att planen förankras hos ansvariga nämnder och andra intressenter. Biblioteksplanens syfte är bland annat att vara en analys av det samlade biblioteksbehovet och visa på åtgärder för att täcka kommunens behov av bibliotek när det gäller utbildning, omsorg, vård, näringsliv och teknik. Den ska också ta fram behoven för såväl den enskilde medborgaren som för den kommunala förvaltningsnivån. Ärende: Svar på motion om förändring av omsorgens inriktning Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att med beaktande vad Karlshamnsbostäder och omsorgsnämnden framhållit som yttrande över motionen, tillsätta en fullmäktigeberedning bestående av sju personer (fyra representanter från koalitionen och tre representanter från oppositionen). Vidare att beredningen ska avge sina synpunkter senast den 31 december 2008 och att som beredningens ordförande utse Christel Jonasson, (s) (ordförande i omsorgsnämnden). Bakgrund: Carl-Eric Birgersson, (m), Ann-Louise Johansson, (c), Eva Olsson-Bengtsson, (v) och Hélène Nordin, (mp), har i en gemensam motion till kommunfullmäktige föreslagit: Att kommunen öppnar fler dagcentraler med anställd personal. Att dagcentralerna ska vara öppna för alla över 65 år utan någon särskild behovsprövning och att det på dagcentralerna ska finnas tillgång till arbetsterapeuter och sjukgymnaster. Att andra aktörer inom vård och omsorg ska tillåtas och uppmuntras att konkurrera med fokus på kvalitet. Hemtjänsten anges i motionen som ett exempel. Att ett gemensamt ansvar för handläggning av behovsbedömning av omsorg införs inom enheten. Att Karlshamnsbostäder ges i uppdrag att bygga och tillvarata befintliga lägenheter som är lämpliga för att anpassas till seniorboenden. Att trygghetslarm uppmuntras till de som har behov I sitt yttrande säger Karlshamnsbostäder bland annat: ”Sammanfattningsvis vill ledningen hävda att det vore på sin plats att definiera vad som avses med de olika boendeformerna och vad de egentligen innebär. Vi vill alla att våra hyresgäster ska trivas och försöker fylla de behov som respektive hyresgäst har fysiskt och socialt i sitt boende, oavsett om man är gammal eller ung. Att det sedan finns behov av fler centrala, tillgängliga lägenheter till ett vettigt pris är en annan fråga.” Även omsorgsnämnden har lämnat sina synpunkter över motionen och säger i sitt yttrande att; ”För att få en bredare förankring och förståelse kring frågorna i motionen bör en fullmäktigeberedning tillsättas som har till uppgift att vidareutveckla och ge svar på de frågor som motionärerna tar upp.” Ärende: Svar på motion angående pilotprojekt för inköp av rättvisemärkta produkter Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige att besluta ställa sig bakom motionen. Bakgrund: Det är kommunfullmäktigeledamoten Britt Kilsäter, (m), som i en motion till kommunfullmäktige föreslår att kommunen i upphandlingsprocessen efterfrågar rättvisemärkta fotbollar och handbollar, att upphandlingsenheten tillsammans med politiker för hållbar utveckling avrapporterar resultatet av pilotprojektet efter 1-2 år. Vidare föreslår motionären att kommunen informerar idrottsföreningar och sporthandeln om pilotprojektet och att kommunen i upphandlingsprocessen successivt efterfrågar fler rättvisemärkta produkter. Ärende: Ansökan om bidrag för Nyföretagarcentrums verksamhet 2008 Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att bifalla Nyföretagarcentrums ansökan om stöd för verksamheten för 2008 och att bidraget finansieras med 150 000 kronor inom ramen för näringslivsenhetens budget. Bakgrund: Nyföretagarcentrum i Carlshamn har ansökt om ett utökat bidrag från 100 000 kronor till ett fast belopp på 150 000 kronor för verksamhetsåret 2008. Detta för att kunna säkerställa genomförandet av rådgivningar för nyföretagare under 2008. Ärende: Yttrande över kameraövervakning Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inte ha någon erinran mot att Guldpilen AB i Torhamn beviljas tillstånd till allmän kameraövervakning på Preem bensinstation på Erik Dahlbergsvägen i Karlshamn. Bakgrund: Länsstyrelsen har sänt över ansökan till Karlshamns kommun för yttrande. Syftet med övervakningen är att skydda personalen och arbetsplatsen från brott. På grund av lokalens utformning kan den i dagsläget inte övervakas manuellt. Ärende: Gallring av e-post Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att dokumenthanteringsplanen för kommunstyrelsen kompletteras på följande sätt: E-postmeddelanden av tillfällig eller ringa betydelse får gallras när de inte längre är aktuella. Gallring får ske direkt om inte särskild tidsangivelse lämnas i bifogad förteckning. Handlingar som har tillfällig betydelse genom att innehållet har överförts till nya databärare eller genom att de har ersatts av nya handlingar, får gallras under förutsättning att gallring kan ske utan eller med endast ringa förlust avseende betydelsebärande uppgifter/data, sammanställning- och sökmöjligheter samt möjligheten att fastställa autenticiteten. Dessutom att de ursprungliga handlingarna inte längre har någon funktion. Bakgrund: Till grund för riktlinjer och rutiner för e-posthantering är Riksarkivets regler om gallring. Ärende: Samråd i förslag till detaljplan för fastigheten Guö 3:1 m fl Kommunstyrelsens arbetsutskott har ingen erinran mot planförslaget. Bakgrund: Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ny bebyggelse i form av ett femtontal parhus, två flerfamiljshus och fyra friliggande enfamiljshus i Guö, Åryd. Planområdet är beläget cirka 12 kilometer öster om Karlshamn och 1,5 kilometer söder om Åryd. Antalet nya bostäder beräknas bli runt 50. Planförslaget innehåller även plats för brygga för ett 30-tal mindre fritidsbåtar. Marken är i dagsläget obebyggd naturmark. Aktuellt planområde omfattas av strandskyddat område för kusten. I samband med det fortsatta planarbetet avses ansökan lämnas in till länsstyrelsen för upphävande av strandskydd inom kvartersmark för bostäder samt inom vattenområde för brygga. Ärende: Förslag till detaljplan för del av fastigheten Asarum 51:6 m fl, Pilvägen Kommunstyrelsens arbetsutskott har ingen erinran mot planförslaget. Bakgrund: Ett förslag till detaljplan för del av fastigheten Asarum 51:6 vid pilvägen i Asarum har tagits fram. Fram till den m30 maj ges tillfälle att lämna synpunkter på förslaget. Syftet med detaljplanen är att ersätta den tidigare för att bland annat möjliggöra bebyggelse. För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).