Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 27 maj 2008, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Inventering av nedlagda deponier
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att godkänna informationen och att annonsera ut en projektanställning under åren 2009-2010, som ska utföra en sammanställning av analysresultat från utförd egenkontroll och eventuell klassning med förslag på saneringsåtgärder på objekten Hunnemara grusgrop, Hunnemara- Tostarp- och Hällaryds deponier. Detta under förutsättning att finansiering sker i budget 2009-2010.
Bakgrund: Karlshamns kommun har, genom inhyrd personal från Miljöförbundet Blekinge Väst under 2005-2007 identifierat och inventerat nedlagda deponier inom Karlshamns kommun. Detta har gjorts med anledning av länsstyrelsens regionala miljömål och krav enligt Naturvårdsverkets föreskrift om innehållet i en kommunal avfallsplan. Resultatet av arbetet uppfyller minimikraven enligt Naturvårdsverkets föreskrift om innehållet i en kommunal avfallsplan och allmänna råd till dessa föreskrifter. Under förutsättning att 2008 års budget fortlöper även under 2009 och 2010 skulle cirka 1,2 miljoner kronor kunna användas till en projektanställning under cirka två år för fortsatta undersökningar.

Ärende: Yttrande över arbetsprogram för Södra Östersjöns vattendistrikt 2007-2009
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att avge yttrande i enlighet med förslaget.
Bakgrund: Vattenmyndigheten, Södra Östersjön, vill ha Karlshamns kommuns yttrande över förvaltningsplan i södra Österjöns vattendistrikt. Yttrandet berör framtida klimatförändringar, bekämpningsmedelsrester i grundvattnet och vattenområdesklassningar. Karlshamns kommun anser att samrådshandlingarna är tydliga men säger i förslaget till yttrande; Kommunen anser även att vattenförvaltningen bör ta med framtida effekter av klimatförändringar som på många sätt troligen kommer att påverka våra vattenförekomster. Inom grundvatten bör även problematiken med bekämpningsrester behandlas." Vidare säger Karlshamns kommun; "Många verksamheter som är prövade enligt miljöbalken har i sina tillstånd villkor på utsläppshalter- och mängder. Förändring av dessa kan innebära ett stort merarbete vid omprövningar och ytterligare stora investeringar, då många verksamheter är byggda och dimensionerade efter de krav som gavs i tillstånd."

Ärende: Angående flyttning av återvinningsstationer
Kommunstyrelsens arbetsutskott har ingen erinran mot ansökan. Kommundirektören får i uppdrag att se till så de nya områdena förbereds för återvinningsstationerna.
Bakgrund: Västblekinge Miljö AB har lämnat in bygglovsansökan för flytt av återvinningsstationerna på Prinsgatan och i Asarumsdalen. För Prinsgatans del gäller flytten till långtidsparkeringen bakom gamla stationen och för Asarumsdalens del till parkeringen vid Stenbackavägen.

Ärende: Ansökan om utvecklingsmedel
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att godkänna ansökningarna.
Bakgrund: Länsstyrelsen erbjuder länets kommuner att söka pengar till utbildning för förebyggande insatser bland barn och ungdomar. I Karlshamns kommun har utbildningsförvaltningen och omsorgsförvaltningen tillsammans med folkhälsorådet för avsikt att söka. Det gäller personal som fritidsledare, fältsekreterare, handläggare och behandlingspersonal. Ansökan omfattar förebyggande insatser, tidiga insatser och behandlingsinsatser inom alkohol- och drogområdet.

Ärende: Ansökan om bidrag till Blekinge Sjöfartsmuseum
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att lämna ett bidrag på 40 000 kronor till personalkostnader för sommararbetande ungdomar på Blekinge Sjöfartsmuseum och att finansiering sker ur kommunstyrelsens anslag till förfogande för 2008.

För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).