Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 26 februari 2008, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Förslag (efter samråd) till samordning av operativa åtgärder inom kommunkoncernens fastighetsförvaltning Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att godkänna det genomförda arbetet samt de förslag som utredningen presenterar. Kommundirektören får i uppdrag att se till att de förändringarna och det fortsatta arbetet som förslaget innebär, verkställs. Bakgrund: En arbetsgrupp har, på kommunstyrelsens uppdrag, studerat möjligheterna till samordning och effektivisering av de operativa delarna av fastighetsförvaltningen inom kommunkoncernen. Efter samråd har förslag lagts fram som syftar till samordning i både kommunkoncernens bolagsdel och förvaltningsdel. I förslaget ingår bland annat följande åtgärder: En samordningsgrupp bildas med uppgift att bereda och samordna upphandlingsärenden vad gälelr fastighetsförvaltning inom kommunkoncernen. Samverkan föreslås mellan Karlshamnsbostäder AB och Industrifastighets AB Munkahus vad gäller fastighetsskötsel. En kompetensförstärkning föreslås inom fastighetsenheten med totalt 2,5 tjänster från utbildningsförvaltningen och omsorgsförvaltningen. Den vakanta tjänsten som enhetschef vid fastighetsenheten anses viktig att besättas. Myndighetsärenden vad gäller bostadsanpassningsbidrag föreslås handläggas i fastighetsenheten och som nu beslutas av omsorgsnämnden. Ärende: Medverkan i FoU-fond för fastighetsfrågor Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att medverka i fonden för fastighetsfrågor och att avgiften ska betalas av servicenämnden genom fastighetsservice. Bakgrund: Svenska kommunförbundet inrättade år 2000 en fond för fastighetsfrågor. Avsikten med fonden är bland annat att kartlägga, dokumentera och sprida exempel från kommuner och andra fastighetsförvaltare, genomföra utvecklingsprojekt som främjar effektiviseringar av kommunens lokalförsörjning, följa forskning och utveckling nationellt och internationellt. Medlemsavgiften är 50 öre per kommuninvånare. I fonden deltar 120 kommuner. De kommuner som deltar medverkar i styr- och referensgrupper i olika utvecklingsprojekt. Fonden finansierar olika typer av utvecklingsinsatser, erfarenhetsutbyte och service inom området lokalförsörjning och fastighetsförvaltning. Fastighetsservice i Karlshamns kommun ser det som en fördel att kommunen deltar i fondens verksamhet. Ärende: Målformulering för kulturnämndens verksamhetsområden 2007-2010 Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att fastställa kulturnämndens förslag till målformuleringar 2007-2010. Bakgrund: Målformuleringen bygger på reglemente och politiska program som har antagits av kommunfullmäktige. Det kulturpolitiska programmet är vägledande men även andra program är i vissa delar tillämpliga inom nämndens verksamhet. Nämnden arbetar med folkbildningsverksamhet, allmänkulturell verksamhet och konsumentfrågor. Verksamheter för barn och ungdom prioriteras genomgående. Kulturen lämnar bidrag till kulturföreningar och studieförbund, gör konstinköp till offentliga miljöer, granskar vården av kulturfastigheter och kulturmiljöer samt står bakom olika kulturarrangemang. Konsumentverksamheten ger vägledning till enskilda konsumenter före och efter köp, ger hushållsekonomisk rådgivning/stöd vid skuldsanering samt bedriver uppsökande verksamhet och aktivt förebyggande verksamhet av olika slag. Enligt direktiven för det kulturpolitiska programmet ska prioritering göras i ordningen; barn och ungdomar, attraktiv livsmiljö, öka kulturens tillgänglighet. Ärende: Yttrande över förslag till detaljplan för del av Stilleryd 2:49 Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: Detaljplanens huvudsyfte är att skapa tomtmark för mindre verksamheter. Planområdet är strategiskt väl beläget vid Vekerumsvägen, E22 och hamnen, knappt två kilometer från Karlshamns centrum. Ärende: Yttrande över förslag till detaljplan för Boddestorp 1:13, Hällaryd Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: Detaljplanens huvudsyfte är att ge möjlighet till tomter för friliggande villor på del av fastigheten Boddestorp 1:13 m fl. Området består i dag av naturområde. Planförslaget omfattar totalt tio villatomter. Planområdet ligger i närheten av både natur och skärgård, östra delen ligger högt med möjlighet till utblickar mot havet. Ärende: Antagande av detaljplan för Karlshamn 5:14 och 5:15 Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att anta detaljplan för fastigheterna Karlshamn 5:14 och 5:15. Bakgrund: Området ligger norr om Vägga idrottsplats. Detaljplanens syfte är att möjliggöra byggnationer av flerbostadshus. Den planerade bebyggelsen ansluts via Skyttevägen. Planen förutsätter att befintlig byggnad på fastigheten Karlshamn 5:15 rivs. Ärende: Återremitterad motion angående införande av hundrastgårdar och hundlatrinkärl Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att avslå förslaget att hundrastgårdar införs på olika platser i kommunens centrala delar. Vidare föreslår arbetsutskottet kommunfullmäktige besluta att fler kärl för hundlatriner köps in. Bakgrund: I en motion har fullmäktigeledamoten Jens Henningsson, (v), föreslagit att hundrastgårdar införs på olika platser i kommunens centrala delar och att fler kärl för hundlatrin placeras ut. För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).