Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 13 januari 2009, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Detaljplanläggning av markområde väster om Asarums centrum, del av Asarum 43:1 och Asarum 4:64
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att uppdra till stadsmiljöavdelningen att skyndsamt upprätta en detaljplan för del av Asarum 43:1 och Asarum 4:64 och att anslå 400~000 kronor till planläggningen enligt ekonomichefens förslag.
Bakgrund: Ett område omedelbart väster om gamla Vislandabanan och norr om prästgården i Asarum har i översiktsplanen noterats som lämpligt för bostadsändamål. Marken ägs av kommunen, privata intressenter finns för att driva en exploatering av området. Finansiering sker med en ökning av investeringsbudgeten 2009 med 400~000 kronor genom ökad upplåning.

Ärende: Entreprenörskap och kulturarv
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att Karlshamns kommun medfinansierar projektet med totalt 2,7 miljoner kronor under åren 2009-2011. Summan fördelar sig på arbetsinsats, dels på delar av de budgeterade summorna för kulturminnesvård, skolmuseet i Svängsta och konsthallen. Medfinansieringsintyget är giltigt under förutsättning att kulturnämnden vid sitt sammanträde har ställt sig bakom den föreslagna medfinansieringen.
Bakgrund: Länsstyrelsen i Blekinge har genom länsantikvarie genomfört en förstudie som handlar om utveckling av entreprenörskapet i kulturarvmiljöer. Förstudien har till syfte att skapa ett större flerårigt regionalt projekt för att utveckla entreprenörskapet inom kulturarvssektorn. Turistchefen i Karlshamns kommun föreslår att kommunen medfinansierar projektet med totalt 2,7 miljoner kronor under åren 2009-2011.

Ärende: Regional avfallsplan
Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att fastställa förslaget till regional avfallsplan för Karlshamns, Olofströms och Sölvesborgs kommuner.
Bakgrund: Västblekinge Miljö AB har för sina tre ägare tagit fram förslag på regional avfallsplan. Förslaget innebär att de nationella miljömålen avseende hushållsavfall ska uppfyllas.

Ärende: Namnberedning - förslag på nya vägnamn inom fastigheten Stilleryd 1:4 m fl
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inte ha någon synpunkt på namnförslagen.
Bakgrund: Förfrågan har inkommit från Västblekinge Miljö AB om adressättning av fritidsbostäder inom fastigheten Stilleryd 1:4, väster om Karlshamns hamn. Namnberedningsgruppen har beslutat att föreslå Båtsman Dansares väg och Båtsman Lists väg. Byggnadsnämnden har sagt ja till förslagen. Synpunkter på namnförslagen ska lämnas till samhällsbyggnadsförvaltningen senast den 30 januari.

Ärende: Namnberedning - förslag till namn på ny tillfartsväg i Stilleryd
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inte ha någon synpunkt på namnförslaget.
Bakgrund: Frågan om namnsättning av den väg, Metallvägen och dess förlängning, som ska trafikförsörja planerad etanolfabrik och kombiterminal i Stilleryd har väckts av Karlshamns Hamn AB. Namnberedningsgruppen föreslås Öresundsvägen. Byggnadsnämnden säger ja till förslaget vilket innebär att Metallvägen byter namn till Öresundsvägen. Synpunkter på namnförslaget ska lämnas till samhällsbyggnadsförvaltningen senast den 30 januari.

För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).