Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 11 mars 2008, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Blekingetrafikens marknadsplan 2009-2011 Med beaktande av angivna synpunkter beslutar kommunstyrelsens arbetsutskott att ställa sig positiv till de riktlinjer, principer och ekonomiska ramar som anges i Blekingetrafikens förslag till marknadsplan för åren 2009-2011. Bakgrund: Blekingetrafiken har översänt förslag till marknadsplan för åren 2009-2011. Marknadsplanen ska fastställas av bolagsstämman den 17 april. Blekingetrafiken önskar ägarnas synpunkter på förslaget senast den 31 mars. Karlshamns kommun säger bland annat i sitt yttrande att man ser det angeläget att linjesträckningen för busstrafiken fortlöpande ses över. En stadslinje med minibussar till externa affärscentra, arbetsområden och större bostadsområden bör utredas och prövas under planperioden, anser Karlshamns kommun och pekar på vikten av att busstrafiken till Växjö via Tingsryd kommer igång så snart som möjligt. Karlshamns kommun vill vidare att man ska kunna köpa biljetter på Resecentrum i Karlshamn och att man också ska kunna få information på plats om trafiken. ”Kommunen är beredd att på olika sätt medverka till att så blir fallet.” Ärende: Tilläggstrafik av bussturer i Karlshamns kommun Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att behålla tilläggstrafiken året 2008/2009. Bakgrund: Blekingetrafikens styrelse har tagit beslut om remissunderlag angående förändringar av busstrafiken för året 2008/2009, det trafik som börjar den 15 juni 2008. För Karlshamns kommuns del förelås ingen indragning av linjer eller turer. I kommunen finns turer på linje 250 som idag är tilläggstrafik. Blekingetrafiken vill ha kommuns besked om dessa turer ska behållas som tilläggstrafik under trafikåret 2008/2009. Ärende: Enzontaxa i kollektivtrafiken för ungdomar Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att ge Blekingetrafiken i uppdrag att ta med förfrågan i sin utredning om biljettpriser. Bakgrund: Från Region Blekinge har det kommet en förfrågan om hur kommunen i egenskap av delägare i Blekingetrafiken förhåller sig till ett förslag om att införa enzontaxa för ungdomar under 19 år. Anledningen till förfrågan är en motion från centerpartiet till kommunfullmäktige i Karlskrona. Kommunfullmäktige i Karlskrona har återremitterat motionen för att höra efter vad de andra delägarna anser om förslaget. Förslaget innebär att ungdomar under 19 år ska få åka inom hela kommunen till en kostnad av endast 15 kronor. Ungdomstaxan är idag 22 kronor för två zoner, 29 kronor för tre zoner och 36 kronor för fyra zoner. Region blekinge utvidgar frågeställningen till att gälla om barn och ungdomar även ska få åka för enzontaxan mellan kommunerna, det vill säga inom hela Blekinge. Ärende: Yttrande över arbetsplan för ombyggnad av väg 556, Vekerum-Duveryd, sträckan Giselberg-Duveryd Kommunstyrelsens arbetsutskott har ingen erinran mot arbetsplanen. Bakgrund: Vägverket Region Sydöst har upprättat arbetsplan med miljökonsekvensbeskrivning för ombyggnad av väg 556, Vekerum-Duveryd. Berörda fastighetsägare har möjlighet att lämna synpunkter. Arbetsplanen hålls tillgänglig för granskning under tiden 26 februari-20 mars hos vägverket Region Sydöst i Karlskrona och plan- och byggenheten i Rådhuset, Karlshamn. Materialet finns även tillgängligt på www.vv.se/vagprojekt Ärende: Detaljplan för del av Karlshamn 8:24 m fl (brytningsområdet på Sternö – förlängd tid) Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att bevilja förlängd tid för framtagande av detaljplan för del av Karlshamn 8:24 till 2009-12-31. Ärende: Ljusgestaltning – konstnärlig utsmyckning Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att det fortsatta arbetet med ljusgestaltning i första hand ska ske utmed Mieå i Karlshamn, från ”Såpebruksån” till Östra Piren. Möjligheten till effektbelysning av broarna ska särskilt beaktas. Vidare beslutar arbetsutskottet att det fortsatta arbetet ingår i byggnadsnämndens uppdrag med stadsmiljöprogrammet, att konkreta förslag samordnas med teknik- och fritidsnämnden och att eventuella behov av anslag framställs i budget. Bakgrund: Under hösten 2006 genomfördes en utbildning i Karlshamn, ljussättning av det offentliga rummet. Ett av förslagen innefattade Hinsetunneln i tre delar; infart, inre tunnel och utfart. En provbelysning i fullskaleprov gjordes vid infarten från Sternö. Efter behandling i kulturnämnden kom flera förslag på ljussättning i Karlshamn, bland annat vid Åstråket, Resecentrum och kyrktornet. Förslag finns att återigen skapa konstnärlig utsmyckning med hjälp av ljusteknik. Teknik- och fritidsnämnden ser positivt på möjligheten att på vissa specifikt utvalda platser använda belysningsteknik som konstnärlig utsmyckning. Hinseltunneln är ett sådant exempel. Ärende: Svar på motion angående naturreservat i området Sternö-Boön, Karlshamn Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta: att godkänna den konsekvensbeskrivning som ingivits i ärendet att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda frågan om möjligheter till bildande av naturreservat på Sternö och Boön mer i detalj och då i samverkan med länsstyrelsen och det berörda föreningslivet att verka för att utredningen om möjligt kopplas till pågående studie om biosfärområde för Blekingeskörgården att utredningen ska analysera de aspekter som redovisas ovan att utredningen presenteras för kommunstyrelsen senast hösten 2008 Bakgrund: I en motion till kommunfullmäktige föreslås miljöpartiet att Karlshamns kommun tar initiativ till att bilda ett kommunalt naturreservat i området Sternö-Boön. Ärende: Regionalt Livsmedelscentrum i Karlshamns kommun Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inlämna projektansökan till Nutek och att medfinansiering av projektet sker med medel ur kommunstyrelsens anslag till förfogande och tillförs näringslivsenhetens verksamhet. Bakgrund: Sveriges livsmedelsindustri har sitt centrum i södra Sverige. Det finns en efterfrågan inom livsmedelssektorn att kunna utveckla nya livsmedel och nya produktionsmetoder. I Karlshamn finns lokaler som relativt enkelt kan anpassas till en anläggning där sådan utveckling kan genomföras. Målsättningen är att skapa en effektiv anläggning för utveckling av livsmedel. Projektet löper under 36 månader från den 1 augusti 2008 till den 31 juli 2011. Karlshamn kommer att vara huvudman för projektet under denna tid. Efter projekttiden avser Karlshamns kommun att sälja verksamheten till någon ideell organisation/stiftelse inom livsmedelsområdet. Verksamheten kommer därefter att drivas vidare och fortsätta att utvecklas. Ärende: Ansökan om bidrag för UF:s verksamhet för 2008 Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att bevilja bidrag till UF:s verksamhet för 2008 (en krona/invånare), och att finansiering sker inom ramen för näringslivsenhetens budget. Bakgrund: UF, Ung Företagsamhet, ansöker om bidrag för verksamhetsåret 2008, bidraget är en krona per invånare. Under 2007 bidrog Karlshamns kommun med 31 110 kronor till UF:s verksamhet. Näringslivsenheten ser positivt på UF:s verksamhet och enheten anser att Karlshamns kommun bör fortsätta stödja verksamheten för att stimulera entreprenörskap och företagsamhet hos ungdomar på gymnasiet, detta i linje med det näringspolitiska programmet och dess intentioner. Ärende: Angående förslag till energiplan för Karlshamns kommun Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att förslaget diskuteras i kommunens hållbarhetsberedning och att hållbarhetsberedningen medger att förslaget, efter eventuella justeringar, får användas som underlag för dialog och samråd med olika energiaktörer/energiföretag i kommunen. Bakgrund: I programmet för hållbar utveckling som antogs av kommunfullmäktige i oktober 2007 ges ett uppdrag att en kommunal energiplan ska arbetas fram under 2008. Detta arbete startade upp vid årsskiftet 2008. Arbetet med energiplanen har nu utmynnat i ett utkast till planförslag. För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).