Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott

Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 30 september 2008, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Småindustriområde vid Kapten Holms väg i Stilleryd
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att godkänna förfrågningsunderlaget samt att delegera till kommundirektören att utfärda inköpsbeslut och teckna avtal med entreprenör inom ramen för avsatta medel.
Bakgrund: Detaljplanen avseende verksamhetsområdet för småindustri vid Kapten Holms väg i Stilleryd kommer att föreslås för antagande av byggnadsnämnden i oktober. Parallellt med planarbetet har projektering av gator och vatten och avlopp skett. Arbete som också innefattat att upprätta förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad, har utförts av Vägverket konsult i enligt med gällande ramavtal.

Ärende: Tillgänglighetsprogram för Karlshamns kommun
Kommunstyrelsens arbetsutskott antar den politiska koalitionens förslag om att godkänna tillgänglighetsgruppens arbete och godkänna föreliggande programförslag. Vidare föreslås kommunfullmäktige besluta att programförslaget ersätter det tidigare gällande "Handikappolitiska programmet" som antogs av kommunfullmäktige i april 2001 och att det tidigare verksamma "Handikapprådet" ersätts av den i tillgänglighetsprogrammet angivna " "Tillgänglighetsdialogen".
Bakgrund: Ett förslag till Tillgänglighetsprogram har arbetats fram. Programmet avser kommunens arbete under 2009-2011 när det gäller tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning inom ramen för hållbar social samhällsutveckling.

Ärende: Godkännande av risk- och sårbarhetsanalys över pandemisk influensa i Karlshamns kommun
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att godkänna risk- och sårbarhetsanalysen, att uppdra åt hela eller delar av krisarbetsgruppen att anpassa de till analysen hörande bilagorna, efter den då uppkomna situationen, att uppdra åt medicinsk ansvarig sjuksköterska att tillsammans med krissamordnaren tillse att analysen är aktuell och känd för berörda.
Bakgrund: Under ledning av krissamordnaren vid räddningstjänsten har en krisarbetsgrupp med representanter från berörda enheter arbetat fram en risk- och sårbarhetsanalys över pandemisk influensa i Karlshamns kommun. Syftet med planen är att bedöma kommunens förmåga att hantera en pandemisk influensa inom de identifierade samhällsviktiga verksamheterna. De verksamheter vilka skulle drabbas hårt av en pandemi har utarbetat övergripande åtgärdsplaner för att kunna hantera den uppkomna situationen inom sina prioriterade verksamheter.

Ärende: Förlängning av optionsavtal med Nordisk Etanolproduktion AB
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att godkänna förlängning av optionsavtalet till och med 30 juni 2009.
Bakgrund: Kommunstyrelsen godkände i september 2006 ett optionsavtal med dåvarande Halmstad Etanolproduktion AB rörande cirka 60~000 kvadratmeter mark inom det nya verksamhetsområdet i anslutning till Karlshamns Hamn i syfte att uppföra en etanolfabrik inkluderat en större biogasproduktion. Företaget har bytt namn till Nordisk Etanolproduktion AB. Frånsett tidsförskjutningar knutna till miljöprövning har arbetet bedrivits i enlighet med de av företaget redovisade ambitionerna.

Ärende: Redovisning av utredningsuppdrag angående mottagande av ensamkommande flyktingbarn samt svar på motion
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att ge kommunstyrelsens ordförande i uppdrag att se till så att en förberedande grupp tillsätts.
Bakgrund: På uppdrag av chefen för omsorgsförvaltningen har Vårdförbundet Blekinge gjort en utredning om kommunens förutsättningar att ta emot ensamkommande flyktingbarn. I utredningen tittade man på tillgängliga fastigheter eller lägenheter, antalet gode män i kommunen och dessutom gjordes en ekonomisk kalkyl. Fullmäktigeledamoten Anders Englesson, miljöpartiet, fick efter ett beslut i kommunstyrelsen uppdraget att undersöka om förutsättningarna har förändrats eller om det finns något att tillägga till den utredning som har gjorts. Han föreslår att kommunen tillsätter en grupp bestående av representanter från kommunledningen, socialtjänsten, överförmyndarnämnden, skola, fritid och landsting i syfte att förbereda tecknandet av ett avtal med Migrationsverket om att Karlshamns kommun ska skapa fem platser för mottagande av ensamkommande flyktingbarn på antingen Båtsmansvägen, i Strömma eller på Lysmaskvägen.

För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).