Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott

Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 2 oktober 2007, Mörrumssalen, Rådhuset Ärende: Yttrande över planerad gasledning mellan Ryssland och Tyskland Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att avge yttrandet i enlighet med förslaget från Miljöförbundet Blekinge Väst Bakgrund: Nord Stream Ag planerar en gasledning mellan Vyborg i Ryssland och Greifswald i Tyskland. Gasledningen är planerad att gå via de ekonomiska zonerna i Ryssland, Finland, Sverige, Danmark och Tyskland. I den svenska zonen planeras också en underhållsplattform öster om Gotska Sandön. Som ett resultat av såväl miljömässiga som legala aspekter har Nord Stream AG beslutat att ge gasledningen en ny sträckning norr om, istället för som tidigare redovisats söder om, Bornholm inom danskt territorialvatten. Kommunkansliet i Karlshamn har remitterat ärendet vidare till Miljöförbundet Blekinge Väst som bland annat säger; ”Såvitt MBV kan bedöma är den största miljöfaran kring detta projekt inte den direkta påverkan utan den indirekta, som kan uppstå genom en förhöjd olycksriks framför allt under genomförandetiden som beräknats till två år per ledning. Bornholmsgattet är redan idag ett högriskområde med stora mängder passager av fartyg. Sölvesborgs och Karlshamnskusten ligger i förhärskande vindriktning från detta område och löper därmed stor risk att drabbas av t ex oljeutsläpp från olyckor i området. MBV gör bedömningen att vår region till följd av projektet behöver ytterligare resurser för att hantera eventuella olyckor, framför allt under genomförandetiden men även senare.” Ärende: Yttrande över förlag till revidering av de regionala miljömålen för Blekinge län Kommunstyrelsens arbetsutskott har ingen erinran mot de föreslagna ändringarna av de regionala miljömålen. Kommunstyrelsens arbetsutskott vill samtidigt understryka vad teknik- och fritidsnämnden har beslutat i ärendet. När det gäller prioritering av det operativa miljöarbetet hänvisar kommunstyrelsens arbetsutskott till det beslut som följer av dokumentet ”Politiskt handlingsprogram för hållbar utveckling i Karlshamns kommun 2007-2010.” Bakgrund: Länsstyrelsen har översänt remiss för revidering av de regionala miljömålen för Blekinge län. Ärende: Yttrande angående uppsättande av kommunal informationstavla vid parkeringsfick till Tattamåla naturreservat Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att meddela Halasjö Hembygdsförening att Karlshamns kommun, samhällsbyggnadsförvaltningen, ställer sig positiv till att en informationstavla sätts upp under förutsättning att länsstyrelsen tillstyrker. Bakgrund: Halasjö Hembygdsförening har i skrivelse till kommunen anhållit om uppsättning av in formationstavla vid parkeringsfickan utefter väg 631 vid Bökesjön i Tattamåla naturreservat. Ärende: Godkännande av samarbetsavtal angående långsiktig fördjupad samverkan inom gymnasieskolan Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna samarbetsavtalet och att finansiering sker inom ramen för gymnasienämndens budget för 2008. Bakgrund: Samarbetsavtal angående långsiktig fördjupad samverkan inom gymnasieskolan har föreslagits mellan kommunerna Karlshamn, Olofström och Ronneby. Samverkansområdets benämning är ”KORt – gymnasiesamverkan Karlshamn, Olofström, Ronenby – tillsammans”. Samverkan föreslås ske i form av ett långsiktigt avtal som innefattar såväl organisation, ekonomiska ersättningar/förhållanden som samarbete vad gäller gemensamma utvecklingsprojekt. Kommunal gymnasiesärskola innefattas i detta samarbetsavtal. En särskild utredning avseende inriktning, omfattning och ersättningar ska ske och vara klar senast 31 oktober 2008. Kommunal vuxenutbildning omfattas inte av detta samarbetsavtal. För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).