Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott

Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, onsdagen den 7 mars 2007, Mörrumssalen, Rådhuset. Ärende: Redundant fiberförbindelse i Blekinge – Avtal med Karlskrona Nät Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att acceptera uppdraget från länsstyrelsen att svara för utbyggnad an en redundant fiberförbindelse för elektronisk kommunikation inom Blekinge län, att anta erbjudandet från Karlskrona Nät att bygga och äga förbindelsen enligt avtalsförslaget och att uppdra till ordföranden och projektledaren att teckna avtal med bolaget efter att sedvanlig kreditprövning genomförts. Bakgrund: Länsstyrelsen har beslutat att uppdra till Karlshamns kommun att genomföra projektet ”Redundant fiberförbindelse för elektronisk kommunikation inom Blekinge län” enligt ett upprättat avtalsförslag. Redundansen består av fiberkabel med 96 fibrer. Tolv fibrer ska användas till redundansen och sex fibrer ska upplåtas till landstinget. Den lokala nätägaren ska disponera 48 fibrer och resterande fibrer förblir nätägarens egendom. Utförandet sker på totalentreprenad vilket innebär att entreprenören svarar för detaljutformningen av nätet mellan givna punkter och att oförutsedda kostnader minimeras. Ärende: Samråd i förslag till detaljplan för Asarum (Notavallaområdet) Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att överlämna synpunkter vad gäller spill och vattenservis till en av fastigheter och att i övrigt inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade i maj 2005 att ge fastighetsenheten i uppdrag att köpa fastigheten Asarum 13:37 och att hos byggnadsnämnden begära att området planläggs för bostäder. Byggnadsnämnden gav i maj 2006 stadsmiljöenheten i uppdrag att påbörja planarbetet. Planområdet är beläget i Notavalla i södra Asarum. Planens syfte är att ge möjlighet till sex nya bostadstomter. Ärende: Antagande av detaljplan för fastigheten Asarum 3:2 m fl (Asarumsdalen) Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att anta förslag till detaljplan för fastigheten Asarum 3:2. Bakgrund: Syftet med planen är att möjliggöra en utbyggnad av ett 15-tal friliggande enbostadshus i övre delen av Asarumsdalen. Vidare syftar planen till att planlägga bangolfbana och därmed medge byggrätt för en bangolfhall. Ärende: Anslag till Nyföretagarcentrum i Karlshamn för år 2007 samt val av kommunens representant i styrelsen Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att bevilja Nyföretagarcentrum i Karlshamn ideell förening ett anslag motsvarande 25 procent, dock max 100~000 kronor av de privata medel som tillförts Nyföretagarcentrum ur innevarande års budget för näringslivsenheten, att utse näringslivssekreterare Ulrika Nordén Johansson till kommunens representant i styrelsen för Nyföretagarcentrum för verksamhetsåret 2007 samt att överlämna beslutet till kommunfullmäktige för kännedom. Ärende: Ansökan om bidrag till Brottsofferjouren Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att ej bifalla Brottsofferjouren i Blekinges ansökan om bidrag på lägst fyra kronor per invånare för år 2007. Bakgrund: Brottsofferjouren har i skrivelse till kommunstyrelsen ansökt om bidrag på lägst fyra kronor per invånare för 2007 till föreningens verksamhet och för anställning av personal. Socialnämnden beslutade att för 2006 bevilja 15~000 kronor samt förde diskussion att för 2007, om ansökan och verksamhetsplan inkommer, bevilja ytterligare 15~000 kronor för att uppnå det av Brottsofferjouren uppsatta målet en krona per invånare. Vad som har erfarits från Olofströms och Sölvesborgs kommuner så har man ej tillmötesgått Brottsofferjouren i Blekinges ansökan om bidrag på lägst fyra kronor per invånare för 2007. Ärende: Synpunkter på föreskrifter om användning av vattenskoter Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att som yttrande till länsstyrelsen meddela att i föreskrift med angivande av ramperna i Karlshamns kommun bör ha lydelsen; ”I Karlshamns kommun från trollingramperna i Sternö Vindhamn via gångbron till Boön, från Svaneviks småbåtshamn och Matviks småbåtshamn”. Dessutom att uppmärksamma länsstyrelsen på behovet av reglering avseende framförande av vattenskotrar utanför farlederna för att komma tillrätta med de störningar som fortkörande vattenskotrar förorsakar i Karlshamns skärgård. Bakgrund: Länsstyrelsen i Blekinge har för avsikt att fatta beslut om användning av vattenskoter och vill ha bland andra kommunens synpunkter på föreskrifter och förslag på ändringar. För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).