Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott

Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 5 december, Mörrumssalen, Rådhuset Ärende: Luftmätningar i Karlshamn Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att kommunstyrelsen köper in en egen utrustning för mätning av PM10 till en ungefärlig kostnad av 290~000 kronor och tillkommande kostnader på cirka 20~000 kronor/år i drift och underhåll, att kommunstyrelsen köper ett ettårsabonnemang på SIMAIR till en kostnad av 12~500 kronor, att kommunstyrelsen ger arbetsgruppen i uppdrag att med hjälp av inköpt utrustning utreda luftkvaliteten i Karlshamns kommuns tätorter, att kommunstyrelsen uppdrar åt samhällsbyggnadsförvaltningen att sköta drift och underhåll av ovan nämnd mätutrustning och att förvaltningen årligen begär pengar för detta, att kommunstyrelsen uppdrar åt arbetsgruppen att i samarbete med Miljöförbundet utforma en informationsfolder under 2007 som skickas ut till vedeldare och publiceras på kommunens hemsida, att kommunstyrelsen hos samhällsbyggnadsförvaltningen ansöker om att sopning av Rådhusgatan och torget på prov flyttas till annan veckodag enligt överenskommelse med miljöingenjören. Bakgrund: Det finns i dag på marknaden mätutrustning för PM10 som är flyttbar och därmed ges möjlighet att mäta på olika platser i kommunen. Ärende: Yttrande över ansökan om nätkoncession Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att med hänvisning till yttranden från byggnadsnämnden och Karlshamn Energi tillstyrka ansökan om förlängd nätkoncession för rubricerade kraftledningar. Byggnadsnämnden påpekar vikten av att omläggning från luftledning till jordkabel fortgår samt att generell hänsyn tas till landskapsbild, till natur- och kulturvärden och till befintlig bebyggelse. Bakgrund: Statens energimyndighet begär kommunens yttrande på ansökan från Sydkraft Elnät Syd AB. Ansökan gäller förlängd giltighetstid på 25 år för befintliga luftledningar och jordkablar i befintliga lägen. Aktuell nätkoncession berör större delen av Karlshamns kommun, dock inte den nordligaste delen samt innerstaden och dess närmaste omgivning. Sydkraft anger att man eftersträvar ökad tillgänglighet. Röjning av ledningsgatornas sidoområden har utökats från tre till tio meter. Ledningarna röjs med tätare intervall. Försök med maskinell kvistning pågår. Koncessionen medför inga nya etableringar. Ärende: Prövotidsredovisning Polenkabeln Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att inte avge något eget yttrande utan istället hänvisa till Miljöförbundet Blekinges kommande yttrande i ärendet. Bakgrund: Växjö tingsrätt, miljödomstolen, lämnade i deldom den 10 november 1999 tillstånd för Svenska Kraftnät att anlägga en likströmsförbindelse (SwePol Link) mellan Sverige och Polen. De undersökningar som utfördes i samband med anläggningen av SwePol Link visade att endast mindre bottenområden hade påverkats av anläggningsarbetena. Fiskeriverket anser därför att den fiskeavgift på 50~000 kronor som beslutades i deldomen den 10 november 1999 kompenserar den skada på allmänt fiskeintresse som uppstått vid anläggningen av SwePol Link. Experimentella studier, modellering av fiskvandring och olika typer av fångststatistik för lax, havsöring och ål visade att driften av SwePol Link inte hade något mätbar inverkan på dessa arter, enligt Fiskeriverket. Fiskeriverket bedömer sammantaget att driften av SwePol Link inte har orsakat någon fiskeskada. Ärende: Skrivelse från LUKA ideell förening angående bidrag till landsbygdsutveckling Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att utbetala 14~000 kronor i föreningsbidrag till LUKA ideell förening inom ramen för beviljat anslag ur kommunstyrelsens konto för landsbygdsutveckling för år 2006. Bakgrund: LUKA ideell föreningar har begärt att få ekonomiskt stöd till ökade lokala arrangemang. Av ansökan framgår att man ansöker om 6~000 kronor för tre bygdegårdar samt 8~000 kronor för anordnandet av Ringamåladagen. Övriga ärende Attestförteckning för kommunstyrelsen Förslag angående ansvar och ansvarsfördelning i nämndsuppdragen Förslag angående samordning av operativa åtgärder inom politikområde fastighetsförvaltning Förslag till tilläggsuppdrag avseende utredning om samlat lokalbehov För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).