Beslut från kommunstyrelsen, Karlshamns kommun, tisdagen den 24 oktober 2006, Asarumssalen, Rådhuset.

Ärende: Östra Piren – projektering av etapp III Kommunstyrelsen beslutar att ge förvaltnings AB Östra Piren i uppdrag att i samråd med kulturnämnden omgående projektera etapp III och ta fram skisser för etapp IV på Östra Piren. Ärende: Upprustning och tillgänglighetsanpassning av Karlshamns Resecentrum och Mörrums station Kommunstyrelsen beslutar att godkänna avtalet med Blekingetrafiken avseende genomförande av upprustningarna av Karlshamns Resecentrum och Mörrums station, att det fortsatta arbetet med Karlshamns Resecentrum ska bedrivas efter huvudförslaget (kostar kommunen 800~000 kronor), att upphandla projektering av Resecentrum och Mörrums stationsområde och att kostnaden för projekteringen får belasta innevarande års anslag för hållplatser och tillgänglighetsanpassning, att erforderliga anslag för byggnation tas upp i budget för 2007. Bakgrund: I samband med att Blekinge Kustbana elektrifieras ska en upprustning och tillgänglighetsanpassning ske av Blekinges stationer längs Kustbanan. Ärende: Svar på motion om livsmedelsupphandling och ekomat Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att uppdra åt samhällsbyggnadsförvaltningen att arbeta fram en plan för att servicenämnden ska ha som mål att senast 2010 köpa tio procent av sitt livsmedelsbehov som ekologiskt och att denna plan redovisas i nämnden för beslut. I övrigt avslår kommunstyrelsen motionen. Bakgrund: Från centern kommer en motion som behandlar livsmedelsupphandling av ekomat. Bland annat föreslår partiet att kommunen etappvis ska öka sina inköp av ekologiska livsmedel fram till 2010, att en handlingsplan upprättas och förankras hos brukare, att en utbildningsplan för brukare och de förtroendevalda utarbetas, att krav på ekologisk mat vid kommunens konferenser ställs. Ärende: Begäran från Stiftelsen Skottsbergska gården om förstärkt driftsbidrag för 2006 Kommunstyrelsen beslutar att medge ett förstärkt driftsbidrag för innevarande år på 50~000 kronor och finansieringen sker ur kommunstyrelsens anslag till förfogande. Ärende: Förslag med anledning av antaget internationellt program Kommunstyrelsen beslutar att ge den internationelle samordnaren i uppdrag att genomföra en förstudie med den inriktning som framgår av teknik- och fritidsnämndens förslag och att förstudien senast den 31 januari 2007 avrapporteras och överlämnas till den internationella grupp som tillsätts enligt det internationella programmet. Bakgrund: Teknik- och fritidsnämnden har beslutat föreslå kommunfullmäktige att det genomförs en förstudie med syfte att under 2007 undersöka möjligheter till och former för att stödja ett utvecklat utbyte mellan lokala idrottsföreningar och motsvarande i Karlshamns vänorter. Att förstudien innefattar idrottande barn och ungdomar i kommunen och i kommunens vänorter. Representanter för idrottsrörelsen och handikapporganisationerna i Karlshamn inbjuds att delta aktivt i förstudien. Ärende: Ansökan om statsbidrag till klimatinvesteringsprogram (Klimp) Kommunstyrelsen beslutar att godkänna ansökan. Ansökan ställs till Naturvårdsverket. Bakgrund: Karlshamns kommun gör en gemensam ansökan på totalt 434 miljoner kronor hos Naturvårdsverket. Ansökan avser flera olika delprojekt i syfte att skapa klimatförbättringar.~ Ärende: Ansökan om inköp av bok med tillhörande skärgårdskarta Kommunstyrelsen beslutar att köpa in 50 exemplar av boken med tillhörande skärgårdskarta, att finansiering sker med 10~000 kronor ur kommunstyrelsens anslag till förfogande. Bakgrund: Karlshamns turistbyrå har framfört önskemål om inköp av bok med skärgårdskarta. Ärende: Hälsofrämjande och förebyggande insatser för barn och ungdomar – slutrapport från arbetsgruppen Kommunstyrelsen beslutar att godkänna slutrapport från arbetsgruppen för Hälsofrämjande och förebyggande insatser för barn och ungdomar, att socialnämnden, bus-nämnden, gymnasienämnden, teknik- och fritidsnämnden och kulturnämnden tar ansvar för att i samverkan erbjuda sin personal kompetensutveckling i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Därigenom ska en sammanhållen kommunal beslutshantering uppnås av barn och ungas villkor. Som stödjande resurs för detta arbete finns folkhälsosamordnaren. Ärendet ska vidare till kommunfullmäktige för beslut. Bakgrund: Den politiska koalitionen har uppdragit åt arbetsgruppen att utarbeta förslag till hur tidiga insatser kan förebygga våld och droger genom stöd till föreningar med barn- och ungdomsverksamhet och till tidiga insatser från sociala myndigheten. Avsikten är att flera nämnder ska ta ett gemensamt och övergripande ansvar för tidiga insatser bland barn och ungdomar för att förhindra och minska användningen att arbeta med andra kommunala nämnder i syfte att stärka föräldramedverkan och att det görs i samverkan med organisations- och föreningslivet. Extra ärende: EU-ansökan Mål2 Södra Åtgärd 1:3 utveckla näringsliv och nyföretagande projekt ”Internationell etableringsservice” Kommunstyrelsen beslutar att projektansökan inlämnas till Mål2 södra, att bemyndiga kommunstyrelsens ordförande att underteckna ansökan samt i övrigt vidta erforderliga åtgärder med anledning av densamma. Bakgrund: Projektets syfte är att främja och stödja näringslivets utveckling i Karlshamn genom att förbättra förmågan att attrahera och hantera utländska investeringar. Projekt Internationell Etableringsservice ska genomföras under en period på 14 månader under 2006 och 2007. Projektbudgeten är på cirka 683~000 kronor. EU-bidraget motsvarar 40 procent av den offentliga medfinansiären som föreslås till 350~000 kronor varav länsstyrelsen svarar för 100~000 kronor. Privata medfinansiärer skjuter till 100~000 kronor. Övriga ärende - Folkhälsosamordnaren redovisar arbetet med det folkhälsopolitiska programmet - Ansökan om statsbidrag till klimatinvesteringsprogrammet redovisas - Skattesats för år 2007 - Ändring av attestförteckning för kommunstyrelsens verksamhet - Karlshamn energi AB – Avtal med AAK om reservmatning av fjärrvärmenätet (Utgår) - Bisysslor – protokollsutdrag för kännedom - Personalkostnadsuppföljning av personaluppföljning – protokollsutdrag för kännedom - Besked om beslut på kommunstyrelsens vägnar - Redovisning av beslutade ärenden under bevakning - Yttrande över Västblekinge Miljö AB:s ansökan om tillstånd till ändrad och befintlig verksamhet avseende hantering av avfall på avfallsanläggningen i Mörrum - Förslag till nytt reglemente för revisorerna i Karlshamns kommun - Antagande av områdesbestämmelser för Vekerum 22:1 - Besked om medlemsavgifter för år 2007 i Region Blekinge - Samråd i förslag till detaljplan för fastigheten Asarum 3:2 - Ekonomisk rapport - Detaljplan för Asarum 6:38 – antagandebesked - Delårsrapport januari-juni 2006 för Räddningstjänsten Västra Blekinge - Budget 2007 för Miljöförbundet Blekinge Väst - Delårsrapport 2006-08-31 - Delårsrapport januari-augusti 2006 och bokslutsprognos 2006 för Miljöförbundet Blekinge Väst För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).