Beslut från kommunstyrelsen, Karlshamns kommun, tisdagen den 18 september 2007, Asarumssalen, Rådhuset

Ärende: Hållbar utveckling Kommunstyrelsen beslutar att vissa justeringar och förtydliganden av smärre art görs i förslaget till politiskt handlingsprogram innan ärendet överlämnas till kommunfullmäktige för antagande. Bakgrund: Ett förslag till politiskt handlingsprogram för hållbar utveckling i Karlshamns kommun för åren 2007-2010 har arbetats fram. Det första i sitt slag. Programmet fokuserar på några områden som bedöms angelägna att arbeta med under 2007-2010 och som är vägledande och riktningsvisare för kommunens olika verksamheter. Åtgärder föreslås för kommunens energiplanering, arbete med transporter, kommunikationer samt resor. Vidare fokuseras områden som upphandling, operativt miljöarbete, klimatarbete, medverkan i Biosfärsområde för Blekingeskärgården, arbetet med hållbar ekonomi och arbetet för ett hållbart socialt samhälle. Våren 2011 ska en aktualitetsöversyn av programmet genomföras avseende mandatperioden 2011-2014. Ärende: Samråd i förslag till detaljplan för fastigheten Asarum 30:2 Kommunstyrelsen beslutar att inte ha någon erinran mot förslaget. Bakgrund: Fram till den 28 september finns möjligheter att lämna synpunkter på förslag till detaljplan för fastigheten Asarum 30:2 vid Dyks väg i Asarum. Syftet med detaljplanen är att ersätta del av gällande äldre plan med en ny för att ge möjlighet till att bygga tre våningar i stället för två på fastigheten. En ny längsgående byggnad i tre plan (seniorboende) kommer att ersätta de två nuvarande flerbostadshusen i den västra delen av fastigheten. Marken ägs i sin helhet av Karlshamnsbostäder. Ärende: Samråd i förslag till detaljplan för fastigheten Hemsjö 1och 2 Kommunstyrelsen beslutar att inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: Fram till den 28 september finns möjligheter att lämna synpunkter på förslag till detaljplan för fastigheten Hemsjö 1och 2 vid Stadsportsgatan i Karlshamn. Planen syftar till att ändra gällande plan så att den bekräftar befintliga förhållanden. Inom planområdet finns idag förskola och kontor men gällande plan anger bostadsändamål. Befintlig förskola avses rivas och ersättas med en ny i högst två plan. Ärende: Samråd i förslag till detaljplan för fastigheterna Karlshamn 5:14 mfl Kommunstyrelsen beslutar att inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: Fram till den 28 september finns möjligheter att lämna synpunkter på förslag till detaljplan för fastigheterna Karlshamn 5:14 mfl vid Skyttevägen i Karlshamn, norr om Vägga idrottsplats. Syftet med den nya detaljplanen är att ersätta del av gällande äldre plan för att möjliggöra ny bostadsbebyggelse i flerbostadshus. Enligt gällande plan är idag området avsett för fritidsändamål. Den nya planen medger bostadsbebyggelse i tre plan med högsta totalhöjd på 12 meter. Komplementbyggnader som garage och förråd får uppföras med en högsta totalhöjd på 3,5 meter. Största totala byggnadsarea begränsas till 2 500 kvadratmeter. Ärende: Avsiktsförklaring mellan Svetly kommun i Kaliningrad och Karlshamns kommun Kommunstyrelsen beslutar att godkänna avsiktsförklaringen. Bakgrund: Svetly kommun i Kaliningrad Oblst, Ryska Federationen och Karlshamns kommun, Sverige, har efter bilaterala förhandlingar enats om avsiktsförklaring (Letter of Intent). Parterna planerar att stödja delegationsutbyte mellan Svetly kommun och Karlshamns kommun, med målet att skaffa och utveckla direkta kontakter mellan kommuninvånarna i respektive kommun. Vidare avser man att stödja och utveckla grunder för god grannsämja och partnersamarbete samt att stärka och utveckla vänskap mellan nationerna. Parterna medger potentiella möjligheter från båda sidor att skapa en grund för att etablera ett långsiktigt och ömsesidigt samarbete inom följande områden; erfarenhetsutbyte och utveckling av demokratifrågor och kommunal styrning på lokal nivå, samarbete mellan frivilliga organisationer, kultur, turism och idrott, hamn och infrastrukturfrågor, utbildnings- och ungdomsutbyte, hälsovård och sociala frågor och utveckling av miljöarbete. Ärende: Svar på motion om utredning av annan utförare av biståndsbeviljade städtjänster Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att besluta att anse motionen besvarad. Bakgrund: Centerpartiet föreslår i en motion att en utredning startas för att ta reda på möjligheter till att lägga viss del av biståndsbeviljade städtjänster på entreprenad. Motionen har remitterats till omsorgsnämnden för yttrande. Nämnden säger i sitt yttrande bland annat att det inom ramen för verksamheten finns flera olika servicetjänster och att avsikten är att genomföra en översyn av det totala utbudet av servicetjänsterna. Omsorgsnämnden anser inte att det i nuvarande läge finns skäl att starta en utredning enligt det förslag som framförs i motionen. Ärende: Inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen för perioden 2010-2019 Kommunstyrelsen beslutar att avge yttrandet i enlighet med förslaget. Bakgrund: Näringsdepartementet har översänt inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Karlshamns kommun har beretts möjlighet att lämna synpunkter. I yttrandet anser Karlshamns kommun inte att underlaget på ett helt adekvat sätt återspeglar situationen inom transportsektorn i kommunen och regionen och pekar på att trafikutvecklingen i sydöstra Sverige under de senare åren har varit betydligt kraftigare än riksgenomsnittet. I det presenterade materialet efterlyser Karlshamns kommun mer uppmärksamhet till Blekinge som nyöppnad port mot Europa och Asien. Kommunen instämmer i trafikverkens beskrivningar om behovet av att satsa på intermodala lösningar för godstransporterna och förväntar sig att staten tar ett utökat ansvar för de tunga investeringar som detta medför såväl utanför som inom kommunens nuvarande ansvarsområden. Vidare anser Karlshamns kommun att planeringen av viktiga transportleder som sträcker sig över flera län och regioner hanteras samordnat. Ett exempel på detta är den så kallade Tvärleden mellan Olofström och Halmstad. Karlshamns kommun pekar även på vikten av att de utlovade satsningar på de undermåliga delarna av E22 genom Blekinge genomförs. Resterande delar måste prioriteras högre än vad Vägverket föreslår, säger Karlshamns kommun i sitt yttrande. I yttrandet säger kommunen också att Sydostlänken, den saknade järnvägen mellan Olofström och Blekinge kustbana, måste tas in i planeringen de kommande åren. Slutligen säger kommunen i yttrandet att man stöder utvecklingen att överföra både gods och persontransport från landsväg till järnväg men att denna utveckling kräver förbättrad kapacitet även på Blekinge kustbana. Under den kommande perioden bör därför kapacitetshöjande åtgärder som mötesstationer och kurvrätningar vidtas på kustbanan, säger Karlshamns kommun i yttrandet. Ärende: Svar på motion om projektorganisation för Stillerydsområdet – Baltic Logistics Center Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att vid behov ytterligare stärka projektorganisationen med internationell utvecklingsresurs i enlighet med motionens intentioner och att därmed anse motionen besvarad. Bakgrund: I en motion till kommunfullmäktige föreslår folkparitet, genom gruppledaren Rolf Tholén, att en projektorganisation inrättas för exploatering av Stillerydsområdet Baltic Logistics Center. Baltic Logistics Center syftar till att utveckla ett internationellt logistikcenter som kordinerar fartygstrafik, järnvägstrafik och lastbilstrafik. Baltic Logistics Center tillhör ett av Karlshamns kommuns prioriterade utvecklingsområden. Ärende: Rapport angående byggprojektet Gustavsborgs 3, Karlshamn Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att ta informationen till dagens protokoll. Bakgrund: Enligt beslut i kommunfullmäktige ska Karlshamnsbostäder AB lämna fortlöpande rapporter om projektet till kommunstyrelsen. Arbetet uppges ligga i fas med tidsplanen. Formning och gjutning av kulvert och ytterväggar har utförts. Etapp 2 startade i början av september. Måndagen den 2 april 2007 fattade kommunfullmäktige i Karlshamns kommun beslut om en total ombyggnad och nybyggnad av Gustavsborgs särskilda boende i Karlshamn. Kostnaden för ombyggnad uppgår till totalt 122,5 miljoner kronor. Detta innebär att satsningen på Gustavborg är en av de större investeringarna i Karlshamns kommun de senaste åren. För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).