Beslut från kommunstyrelsen

Beslut från kommunstyrelsen, Karlshamns kommun, tisdagen den 10 juni 2008, Asarumssalen, Rådhuset

Ärende: Kommunens budget för år 2009 och flerårsplan 2010-2011 med vision för 2017 samt skattesats för år 2009
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige godkänna förslag till budget för år 2009 och flerårsplan 2010-2011 med vision för 2017. Dessutom föreslås oförändrad skattesats för 2009.
Bakgrund: Den politiska koalitionens förslag till budget för 2009 innehåller satsningar på cirka 19 miljoner kronor. Till de stora posterna hör kollektivtrafiken och en utveckling av företagshälsovården men även om- och tillbyggnaden av Gustavsborgs särskilda boende, hemtjänsten, socialtjänsten och vuxenutbildningen räknas i budgetförslaget till de prioriterade verksamheterna.
Den politiska koalitionen i Karlshamns kommun består av socialdemokraterna, folkpartiet och kristdemokraterna.
Förslag till budget 2009
Personal
Från 2008 ökar insatserna mot de korta sjukskrivningarna. Företagshälsovården tillförs därför ytterligare två miljoner kronor.
Vuxenutbildning
Vuxenutbildningsnämnden får 750~000 kronor för genomförandet av yrkesutbildning. Om- och nybyggnation av lokaler för förskola och grundskola fortsätter.
Ett regionalt samarbete har inletts med Ronneby och Olofström inom ramen för KORt-projektet. Detta för att stärka utbud och programinnehåll inom gymnasieskolan i de tre kommunerna.
Vård och omsorg
Omsorgsnämnden tillförs ytterligare tio miljoner kronor för ökade driftskostnader i samband med det nya särskilda boendet Gustavsborg samt ökade behov inom hemtjänsten och LSS. Socialnämnden får två miljoner kronor för projekt Sesam.
Arbete, näringsliv, infrastruktur och kollektivtrafik
En särskild grupp företrädare för handeln och fastighetsägare arbetar i samråd för utveckling av handeln i Karlshamn. NetPort utvecklas till ett ledande kompetenscentrum inom nya medier, digitala upplevelser och intelligenta transporter.
Utbyggnaden av Stillerydsområdet med försäljning av mark fortsätter. Målet är att utveckla industriområdet, ta fram småindustritomter, stödja etablering av nya företag och skapa fler arbetstillfällen.
Förberedelserna för att bygga järnvägslinjen Sydostlänken mellan Blekinge kustbana och Älmhult fortskrider. Projektet kommer att ta fram en järnvägsplan. I satsningen att bygga ut E22 rymmer även en ombyggnad av sträckan Sölve-Stensnäs. Baltic Logistics Center och EastWest II finns med i satsningarna.
Teknik- och fritidsnämnden tillförs 1,7 miljoner kronor för bland annat inköp av miljöbränsle, ökade energikostnader och en ny skogsbruksplan för kommunens skogar.
Ökade satsningar inom Blekingetrafiken med bland annat bättre bussförbindelser och flera turer innebär en satsning från Karlshamns kommun på 1,7 miljoner kronor.
Servicenämnden tillförs en miljon kronor till kostverksamheten på grund av ökade matpriser.

De kommunala bolagen
Det utrednings- och genomförandeuppdrag om att effektivisera förvaltningen av fastigheter inom koncernen som har påbörjats kommer att fortsätta under 2009. Bland annat ökar Karlshamn Energi anslutningstakten av i första hand fjärrvärme. Karlshamns Hamn är en del i utvecklingen av Baltic Logistics Center, som på sikt ska innehålla en utvecklad internationell kombiterminal.~
Miljö och hållbar samhällsutveckling
Kommunen har utvecklat ambitionerna i ett särskilt miljöprogram för hållbar utveckling (HUT). Programmet kommer att vidareutvecklas för att få det mer handlingsinriktat.

Verksamheterna kommer under mandatperioden att öka användningen av förnybar energi, Karlshamn Energi fortsätter fjärrvärmeutbyggnaden till villor i Karlshamn och Västblekinge Miljö AB planerar för byggnation och produktion av biogas. Kommunen deltar också i arbetet med att utveckla Biosfärområde Blekinge skärgård, som är ett led i att utveckla kommunens skärgårdsprogram.

Satsningar på investeringar
Investeringsvolymen uppgår 2009 till cirka 152 miljoner kronor. De större investeringarna rör färdigställandet av Gustavsborgs särskilda boende, Norreports förskola och nybyggnad av förskola i Korpadalen. Pengar för projektering av en ombyggnad av Stenbackaskolan i Asarum finns avsatta i budgeten.

Under perioden 2009-2011 uppgår den totala investeringsbudgeten till 433 miljoner kronor. Målet är att under perioden bygga fyra nya förskolor, starta förändringen av Stenbackaskolan, påbörja nybyggnation av järnvägsterminal i hamnområdet, förbereda ny småindustri- och bostadsmark och genomföra en större ombyggnad av Väggabadet.

För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).