Beslut från kommunstyrelsen

Beslut från kommunstyrelsen, Karlshamns kommun, tisdagen den 19 februari, Asarumssalen, Rådhuset Ärende: Information om luftmätningar – miljöingenjören Magnus Runesson redovisar Kommunstyrelsen tar informationen till dagens protokoll. Bakgrund: Kommunens inköpta luftmätare har varit igång sedan mitten av februari med placering i det sydvästra hörnet av torget. Resultaten visar att luftföroreningsmängden inte är så hög på torget som tidigare mätningar på Rådhusbalkongen genom IVL var. Mätutrustningen kommer att användas för mätningar under ett år på varje plats enligt rekommendation av Naturvårdsverket och kommer under februari 2008 att flyttas till hamnkontoret vid östra Kajen för att utreda påverkan från sydväst. Kommunens grupp som arbetar med luft (RELIK) kommer att under 2008 även använda ett simuleringsprogram för beräkning av luftföroreningar för att modellera luftföroreningar inom tätorterna i Karlshamns kommun. Resultaten av dessa kommer att avgöra var framtida mätningar bör göras. I en sammanställning över hur mätresultaten av kommunens mätningar har sett ut över året, framkommer att partikelhalterna har minskat betydligt i jämförelse med 2006 men den övre utvärderingströskeln som dygnsmedelvärde överskrids mer än sju gånger/år och därför krävs fortsatta mätningar även under 2008. Ärende: Förslag om åtgärder inom Sternö Naturområde Kommunstyrelsen beslutar att godkänna bolagets förslag till åtgärder och riktlinjer vad gäller Sternö naturområde, att medge förlängd genomförandetid för de åtgärder som bolaget ska svara för fram till den 5 juni 2008, att tidigaregöra att teknik- och fritidsnämnden svarar för kommunens intressen vad gäller de åtgärder som bolaget åtagit sig att genomföra enligt förslaget samt övriga åtgärder, riktlinjer och utredningar i förslaget som avses genomföras av kommunen, att den ersättning som bolaget betalar till kommunen enligt avtalet ska användas till sådana åtgärder på Sternö som faller på kommunens lott, att teknik- och fritidsnämnden också tydliggör förslagets genomförande steg för steg under avtalstiden med nämndens budgetplanering. Bakgrund: NCC presenterar förslag till åtgärder/iordningställande inom Sternö naturområde. Ärende: Godkännande av samarbetsavtal för bildande av biosfärkandidatområdet Blekinge skärgård med kust Kommunstyrelsen beslutar att godkänna förslaget till samarbetsavtal och att utse Per-Ola Mattsson, (s), som ledamot och Lena Axelsson, turistchef, som tjänstemannarepresentant i styrgruppen. Bakgrund: Kommunstyrelsen har tidigare beslutat att medverka i en ansökan om bildande av biosfärskandidatområde i Blekinge skärgård. Ansökan har nu tillstyrkts av Svenska MAB-kommittén. För det fortsatta arbetet med etablering av ett biosfärskandidatområde har ett förslag till samarbetsavtal upprättats mellan länsstyrelsen samt Karlskrona, Ronneby och Karlshamns kommuner. Avtalet omfattar bland annat beskrivning av ändamål, organisation, ekonomi och när arbetet ska träda ikraft. Ärende: Yttrande över Södra Cell AB:s ansökan om tillstånd att årligen producera 560 000 ton blekt sulfatmassa vid anläggningen i Mörrum Kommunstyrelsen beslutar att tillstyrka ansökan och samtidigt framhålla att de alternativa teknikerna för utökad produktion som föreslagits, inte innebär begränsningar att leverera värme till kommunens fjärrvärmenät. Bakgrund: Ansökan omfattar dels en årlig produktion av 560 000 ton blekt sulfatmassa och dels en prövotidsutredning avseende nu gällande tillstånd enligt koncessionsnämndens beslut för en produktions av 460 000 ton. Med prövotidsutredning avses här förslaget till utsläppsvillkor om bolaget inte får tillstånd till de ansökta 560 000 ton massa, eller själv väljer att inte öka produktionen enligt ansökan. Ärende: Svar på Marinkompaniets begäran om tillgång till samtliga båtplatser i Väggaviken samt köp av mark som arrenderas Kommunstyrelsen beslutar att återremittera ärendet. Bakgrund: Företaget Marinkompaniet har lämnat in en begäran om köp alternativt långtidsarrende av ”norra slipområdet” i Väggaviken, Karlshamn. Övriga ärende Slutrapport nya Sportfiskecentrum – Bengt Held redovisar Rutiner för lönepolitiken Besked om beslut på kommunstyrelsens vägnar Redovisning av beslutade ärenden under bevakning Ärenden för kännedom För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).