Beslut från kommunstyrelsen

Beslut från kommunstyrelsen, Karlshamns kommun, tisdagen den 20 november 2007, Asarumssalen, Rådhuset Ärende: Kommunens budget för 2008 med ekonomisk flerårsplan 2009-2010 Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att fastställa budget 2008, innefattande drift- investerings-, resultat och finansieringsbudget inklusive med tillhörande taxeförändringar, såsom kommunens budget för 2008 och ekonomisk flerårsplan för 2009 och 2010. Vidare föreslår kommunstyrelsen att anta föreliggande förslag till Vision 2017 med tillhörande mål och riktlinjer att gälla tillsvidare under mandatperioden 2007-2010 samt att överlämna visionsdokumentet till kommunkoncernens nämnder, styrelser och förvaltningar för beaktande i kommunens styrprocess. Bakgrund: För mer information om budgetförslaget, se www.karlshamn.se Ärende: Begäran om tilläggsanslag för omsorgsnämndens verksamhet Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att medge tilläggsanslag motsvarande omsorgsnämndens beräknade underskott för 2007 motsvarande 8,2 miljoner kronor av de till kommunfullmäktige anslagna 10 miljoner kronor. Resterande belopp motsvarande 1,7 miljoner kronor överförs till fullmäktiges ordinarie förfogandemedel, att omsorgsnämnden skriftligt ska besvara kommunstyrelsen hur man tänker arbeta med de slutsatser som Komrev har redogjort för i sina rapporter. Ärende: Begäran om ökat anslag för plusjobben Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att servicenämnden beviljas ett tilläggsanslag med 2,9 miljoner kronor för finansiering av plusjobben och att övriga avvikelser hanteras i bokslutsberedningen, att finansiering sker med anslag ur kommunfullmäktiges anslag till förfogande. Ärende: Yttrande över ansökan från Södra Cell om förlängd nätkoncession Kommunstyrelsen beslutar att inte ha någon erinran mot ansökan. Bakgrund: Yttrandet gäller Södra Cell AB:s ansökan om nätkoncession för linje som avser förlängning av giltighetstid för 6 kV ledning (kabel) från Södra Cell Mörrum till råvattenpumpstation vid Forsbacka. Ärende: Förslag till yttrande över Hamnstrategi; SOU 2007:58 och Strategiska godsnoder i det svenska transportsystemet; SOU 2007:59 Kommunstyrelsen beslutar att avge yttrande i enlighet med förslaget. Bakgrund: I juni 2006 beslutade regeringen att tillsätta en förhandlingsman för att ge förslag till åtgärder till hur hamnarnas samlade infrastruktur och resurser bättre kan utnyttjas. Hamnstrategiutredningen föreslår följande strategiska hamnar; Göteborg, Helsingborg, Malmö, Trelleborg, och Karlshamn, i samverkan med Karlskrona, Norrköping, Stockholm, Gävle, Sundsvall och Luleå. Ansvarig för utvecklingen av Baltic Logistics Center i Karlshamn har i sitt förslag till yttrande angett: ”Karlshamn stöder den framlagda utredningen. Sydostlänken bör snarast inordnas i den samlade järnvägsplaneringen för Sverige.” Ärende: Förslag till yttrande över Strategiskt nät av kombiterminaler – intermodala noder i det svenska godstransportsystemet Kommunstyrelsen beslutar att avge yttrande i enlighet med förslaget. Bakgrund: I juni 2006 fick Banverket i uppdrag av regeringen att förslå ett strategiskt nät av kombiterminaler. För Karlshamns del är Älmhult den närmaste i utredningen föreslagna terminaler i det strategiska nätet. Ansvarig för utvecklingen av Baltic Logistics Center i Karlshamn har i sitt förslag till yttrande angett: ”Karlshamn stöder den framlagda utredningen. Sydostlänken bör snarast inordnas i den samlade järnvägsplaneringen för Sverige. Detta bör ske så att hänsyn kan tas till det innan eventuellt onödiga investeringar sker i Öresundsområdet.” Ärende: Yttrande över förslag till ledsagning av funktionshindrade inom kollektivtrafiken Kommunstyrelsen beslutar att avstå från att lämna yttrande. Bakgrund: Karlshamns kommun har beretts möjlighet att yttra sig över rubricerat förslag från Banverket och Vägverket. Förslaget till hur ledsagning av funktionshindrade skulle kunna hanteras enhetligt i hela landet i framtiden, har tagits fram gemensamt av Banverket och Vägverket. Förslaget innebär att det på alla stationer och större bytespunkter ska finnas möjlighet för behövande att få hjälp att komma rätt. Man föreslår att en rikstäckande organisation ska få ett samlat ansvar för ledsagningstjänsten och att Rikstrafiken ska sköta detta. I förslaget till yttrande från Karlshamns kommun anges; ”Förslaget att skapa ett enhetligt system för resenärer som behöver ledsagning är i grunden positivt. Kommunen utför ju i samråd med Blekingetrafiken AB och med stöd av statliga medel som kanaliseras via bolaget, tillgänglighetsanpassning av stationsmiljöer och busshållsplatser. För trafikutövningen och service till resenärer, vilket det här är frågan om, svarar Blekingetrafiken och bolaget kommer också att yttra sig i detta ärende, som faller helt inom bolagets uppdrag och kompetensområde.” Ärende: Byggprojekt Norreports förskola – överföring av projekt från bus-nämnd till servicenämnd Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att tilldelade medel överförs från bus-nämndens investeringsbudget 2008 till servicenämnden för genomförande av byggprojekt. Ärende: Tillbyggnad av NO-salar på Norrevångskolan – överföring av projekt från bus-nämnd till servicenämnd Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att återstående tilldelade medel överförs från bus-nämndens investeringsbudget 2008 till servicenämnden för genomförande av byggprojekt. Ärende: Angående förstudie, avseende Sydostlänken, ny järnväg mellan Blekinge Kustbana och Olofström i Blekinge län – yttrande för kännedom Kommunstyrelsen ställer sig bakom förstudien över Sydostlänken och föreslår styrgruppen att förstudien kompletteras med ett kapitel om hållbar utveckling. Bakgrund: Region Blekinge har översänt förstudie avseende Sydostlänken, ny järnväg mellan Blekinge Kustbana och Olofström, för yttrande. En projektorganisation med representanter från Region Blekinge, berörda kommuner och större företag, har tagit fram förstudien. Förstudien beskriver möjligheterna att överföra gods och resande från väg till järnväg samt vilka konsekvenser och påverkningar projektet skulle kunna medföra. Ärende: Flyttning av pistolskyttebana till Långakärr Kommunstyrelsen beslutar att godkänna föreslagen flyttningsplan och ge fastighetsenheten och exploateringsingenjören i uppdrag att verkställa flyttningen. Bakgrund: I samband med ny detaljplan intill befintliga pistolskyttebanan vid Östra Skogsborg, föreslår Karlshamns kommun att banan och befintliga byggnader flyttas till Långakärr på kommunens bekostnad. Ny skjutbanan likvärdig den vid Östra Skogsborg anläggs på fastigheten i samråd med statens skytteombud. El- och teleanslutningar bekostas av Karlshamns kommun. Ärende: Medlemskap i Miljöresurs Linné Kommunstyrelsen beslutar att Karlshamns kommun blir medlem i föreningen Miljöresurs Linné och att kostnaden 10 000 kronor finansieras ur kommunstyrelsens anslag till förfogande. Bakgrund: Miljöresurs Linné är en ideell förening som verkar i Småland, Öland, Blekinge och Halland i syfte att vara en plattform för miljö och hållbar utveckling. Föreningen samverkar med flera olika aktörer i samhället, däribland WWF och KRAV. Länsstyrelserna i Blekinge, Kronoberg och Jönköping är medlemmar liksom Landstinget Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Dessutom är ett flertal kommuner medlemmar. Karlshamns kommun har anlitat Miljöresurs Linné i samband med seminarier som Folkhälsorådet har genomfört. Ärende: Yttrande över ändringsansökan vid bergtäkt, Schweden Splitt AB, Karlshamn Kommunstyrelsen beslutar i enlighet med tidigare beslut den 19 juni 2007 att framhålla att täktverksamheten i området upphör så fort som möjligt, dock bör tidsgräns förlängas med hänsyn till kommunens önskan om borttagande av ”bergklacken”. Bakgrund: Ärendet har översänts från länsstyrelsen med begäran om kommunstyrelsens yttrande. Kommunens utgångspunkt är den framtida användningen av området. Detta arbete bedrivs inom ramen för Baltic Logistics Center för att skapa en fungerande infrastruktur och verka för etableringar i området. Schweden Splitt AB avser i sin ändringsansökan ange en sista dag för verksamheten till 31 december 2010. Kommunens önskan är att täktverksamheten i området upphör så fort som möjligt. Verksamhetens tidsgräns bör dock förlängas med hänsyn till kommunens önskan om borttagande av ”bergklacken”. För att inte fördröja områdets utveckling bör arbetet slutföras så snart som möjligt, är kommunens önskemål. Ärende: Ansökan om planläggning Karlshamn 3:4, 6:1 samt Krokodilen 1 och 2 Kommunstyrelsen beslutar att planläggningen ska bekostas av teknik- och fritidsnämnden genom anslag i 2008 års budget. Bakgrund: Exploateringsingenjören har tillbyggnadsnämnden ansökt om att planarbetet med anslutningsvägarna till ”bron” och ”Tubbatorgsområdet” i Karlshamn ska påbörjas. Ärende: Nybyggnation av förskola i Mörrum Kommunstyrelsen beslutar att begära att byggnadsnämnden prioriterar planberedning för byggnation av en ny förskola med sex avdelningar i Mörrum och att finansieringen sker ur budget 2008 som fastställs den 30 november i fullmäktige, genom anslag ny förskola i Mörrum. Ärende: Svar på motion om livsmedelsupphandling och ekomat Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att bifalla motionen. Bakgrund: Centern har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att kommunen ökar inköp av ekologiska livsmedel genom att sätta stegvisa mål av den totala livsmedelsbudgeten, att ställa krav på ekologisk mat vid kommunens upphandlingar av konferenser och att kraven på miljö- och djurhållning ökar i samband med kommunens kommande livsmedelsupphandling. Kommunfullmäktige behandlade motionen i november 2006 och beslutade att återremittera ärendet till servicenämnden för en analys vad kostnaderna blir vid inköp av ekologiska livsmedel enligt de stegvisa mål som angivits i motionen. Under 2007 kommer en ny livsmedelsupphandling att planeras. I denna planering ingår att lägga fast målen och en strategi för att successivt i Blekinge öka antalet ekologiska produkter i upphandlingar. Kommunstyrelsens arbetsutskott gav upphandlingsenheten och miljösamordnaren i maj månad i uppdrag att arbeta fram principer och inriktning för kommunens upphandling av ekologiskt producerade livsmedel samt lokalt producerat och distribuerat livsmedel. Ärende: Yttrande över förslag till utvidgning av naturreservatet Bökemåla Kommunstyrelsen beslutar att inte ha någon erinran mot förändring av gränser och ändring av föreskrifter för maturreservatet Bökemåla. Bakgrund: Länsstyrelsen ska ta ett beslut om att utvidga naturreservatet Bökemåla. Syftet är att trygga ändamålet med reservatet så att skador på naturvärden inte uppstår. Påverkan på allmänhetens friluftsliv bedöms vara mycket begränsad, uppger länsstyrelsen. De föreslagna föreskrifterna bedöms inte medföra några kostnader av betydelse för vare sig allmänheten, markägaren eller kommunen. Kostnaden för skyltning, gränsmarkering och viss tillsyn finansieras genom Naturvårdsverkets anslag för skötsel av naturvårdsobjekt. Ärende: Yttrande över förslag till ändring av gräns och föreskrifter för naturreservatet Eriksberg Kommunstyrelsen beslutar att inte ha någon erinran mot förändring av gränser och ändring av föreskrifter för naturreservatet Eriksberg. Bakgrund: Länsstyrelsen föreslår att den inre gränsen för Eriksbergs naturreservat ändras. Reservatets yttre gräns ska liksom tidigare sammanfalla med befintligt viltstängsel. Syftet med naturreservatet Eriksberg ska vara att bevara den biologiska mångfalden, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer och bereda allmänheten tillfälle till området utan att det stör djurlivet. Ärende: Förlängning av optionsavtal med nordisk Etanolproduktion AB Kommunstyrelsen beslutar att godkänna förlängning av optionsavtalet till och med 30 juni 2008. Bakgrund: Kommunstyrelsen godkände i september förra året ett optionsavtal med dåvarande Halmstad Etanolproduktion AB rörande cirka 60 000 kvadratmeter mark inom det nya verksamhetsområdet i anslutning till Karlshamns hamn. Avsikten är att uppföra en etanolfabrik med en större biogasproduktion. Företaget har under det gångna året bytt namn till nordisk Etanolproduktion AB. Företaget har etablerat sig i Karlshamn med kontor och ny VD. Bolaget har nu framfört till kommunen att man vill köpa marken i enlighet med optionsavtalet samt erhålla ett nytt optionsavtal för en lika stor yta till. En grundförutsättning är att företaget ska ha fått alla sina tillstånd innan försäljning sker. Därför föreslås att giltighetstiden för optionsavtalet förlängs med ett år. Ärende: Förslag till fortsatt arbete enligt skärgårdsprogrammet avseende åren 2008-2010 Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anta förslag till fortsatt arbete enligt skärgårdsprogrammet avseende åren 2008-2010. Ärende: Renhållningstaxor för 2008 Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anta förslaget till renhållningstaxa för 2008 att gälla från och med 1 januari 2008 Bakgrund: Västblekinge Miljö AB föreslår en höjning med tre procent för hämtning av avfall i behållare. För hämtning av latrin föreslås en höjning med tio procent av taxan. För hämtning av slam från trekammarbrunnar och slutna tankar föreslås en höjning med tre procent av taxan. Taxan för trädgårdsavfall föreslås oförändrad för 2008. Grovavfallshämtningen för enbostadshus och mindre flerfamiljshus är en beställningstjänst som abonnenten betalar efter nyttjande. Taxan föreslås oförändrad för 2008. Tilläggstjänster som gångväg, tvättning av kärl, byte av kärl och framkörningsavgift görs likadant i kommunerna med entreprenörens ersättning som grund. Höjning föreslås med fyra procent för 2008. Ärende: Utökning av delägare i Västblekinge Miljö AB Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna den avsiktsförklaring samt förslag till aktieägaravtal som är upprättade. Bakgrund: Västblekinge Miljö AB ägs av kommunerna Karlshamn, Olofström och Sölvesborg. Verksamheten regleras av ett samarbetsavtal och avser behandling av avfall samt det ansvar för fastighetsrenhållning som är kommunernas lagliga skyldighet. Bromölla kommun och Västblekinge Miljö AB har sedan en tid diskuterat ett utökat samarbete vad gäller avfallshanteringen. Parterna har enats om att Bromölla kommun blir delägare i Västblekinge Miljö AB. Bromölla kommun föreslås bli delägare med tio procent av aktierna. Samgåendet föreslås gälla från den 1 januari 2008 enligt den avsiktsförklaring som är upprättad. Ärende: Regler för flaggning på kommunala byggnader i Karlshamns kommun Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att ett tillägg görs i reglerna för flaggning på kommunala byggnader i Karlshamns kommun med ”På Europadagen, den 9 maj, hissas EU-flaggan på Rådhuset.” Ärende: Säkerhetspolicy för Karlshamns kommun och kommunala bolag Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anta säkerhetspolicy för Karlshamns kommun och kommunala bolag. Bakgrund: Karlshamns kommun har ett ansvar att upprätthålla verksamheter och skydda dessa mot störningar. Ett systematiskt säkerhetsarbete ska trygga god beredskap , krishantering och säkerhet för människor som bor, verkar eller vistas i kommunen. Kommunstyrelsen har det yttersta ansvaret för all verksamhet som avser säkerhet, beredskap och krishantering i kommunen och anger inriktningen för arbetet. Verksamheterna samordnas under kommundirektören av kommunens säkerhetssamordnare och krissamordnare vid Räddningstjänsten Västra Blekinge. Ansvaret för att säkerhetsarbetet bedrivs i enlighet med såväl säkerhetspolicy som kommunstyrelsens riktlinjer följer verksamhetsansvaret på alla nivåer. Kommunstyrelsen upprättar övergripande strategi och riktlinjer för hur arbetet ska bedrivas (säkerhetsprogram). Övriga nämnder, bolagsstyrelser och förvaltningar ska utifrån kommunstyrelsens riktlinjer, utveckla planering för krishantering, arbetsmetoder och rutiner med hänsyn till kraven i sin specifika verksamhet. Ärende: Godkännande av köpeavtal avseende fastigheten Bryggeriet 2 Kommunstyrelsen beslutar att godkänna köpeavtalet. Bakgrund: Mellan Karlshamns kommun genom dess kommunstyrelse och Karlshamnsbostäder AB har avtal om överlåtelse och försäljning av fastigheten Bryggeriet 2 i Karlshamn träffats. Avtalet innebär att Karlshamnsbostäder köper fastigheten Bryggeriet 2 på 10 636 kvadratmeter för en köpeskilling på cirka 4,4 miljoner kronor. Övriga ärende Ekonomisk månadsrapport Delårsrapport inkl koncernredovisning för Stadsvapnet 2007-08-31 Personalklubbens verksamhet 2008 Förslag till plan för hälsofrämjande åtgärder Personalkostnadsuppföljning Personaluppföljning Godkännande av fastighetsreglering och avstyckning Långtidsarrende alternativt köp på del av fastighet Laglighetsprövning enligt kommunallagen Prolongering av skolplanen Gymnasiesärskolans nämndstillhörighet För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).