Beslut från kommunstyrelsen

Beslut från kommunstyrelsen, Karlshamns kommun, tisdagen den 22 maj 2007, Asarumssalen, Rådhuset  Ärende: Försäljning av fastigheterna Asarum 40:164 och 46:1 (Ekbacken) Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna försäljning av fastigheterna Asarum 40:164 och Asarum 46:1 och att avstå från att påkalla prövning enligt Lag om förvärv av hyresfastigheter. Bakgrund: Styrelsen i Karlshamnsbostäder AB har till kommunen inkommit med en hemställan om kommunfullmäktiges godkännande av frösäljning av fastigheterna Asarum 40:164 och Asarum 46:1 i Karlshamns kommun (Ekbacken). Köpeskillingen uppgår till 26 miljoner kronor med en fördelning mellan objekten på 23 miljoner kronor för fastigheten 46:1 (hyresfastigheterna med adress Ekbacken 1-13) och tre miljoner kronor för fastigheten 40:164 (pensionärsbostäderna med adress Ekbacken 14-33). Stadsvapnet i Karlshamn AB behandlade ärendet i juni 2006 och beslutade om förslaget att godkänna försäljningen.  Ärende: Unga handikappade Kommunstyrelsen beslutar att en projektgrupp bildas med representanter från servicenämnden, omsorgsnämnden, socialnämnden, gymnasienämnden och personalchefen samt att även Vårdförbundet ges möjlighet att ingå i projektgruppen. Projektgruppen får i uppgift att till 2007 års utgång arbeta fram en gemensam policy för unga handikappade. Bakgrund: Förslag finns från arbetsmarknadsenheten att inrätta en gemensam samordnartjänst när det gäller unga handikappade. Denna tjänst skulle dels vara ett långsiktigt stöd åt individen men även få i uppgift att identifiera ordinarie verksamheters önskemål om stöd, utbildning och handledning. Den skulle dessutom vara den naturliga länken mellan arbetsförmedling och försäkringskassa.  Ärende: Budgetramar för 2008 Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att budgetramar för 2008-2010 fastställs för nämnderna och finansförvaltningen enligt koalitionens förslag, att ekonomikontoret skyndsamt tillsänder nämnder och förvaltningar detta beslut jämte detaljerade budgetanvisningar med tillhörande detaljinstruktioner. Bakgrund: Koalition, bestående av socialdemokraterna, folkpartiet och kristdemokraterna har tillsammans med kommundirektören och ekonomichefen upprättar förslag till budgetramar för 2008.   Ärende: Yttrande över ansökan från Södra Cell Mörrum om utökad verksamhet, etapp III, vid Vekerums deponianläggning Kommunstyrelsen beslutar att tillstyrka Södra Cells ansökan om tillstånd till utökad verksamhet, etapp III, vid Vekerums deponianläggning. Bakgrund: Rubricerat ärende har översänts från Växjö Tingsrätt, Miljödomstolen. Karlshamns kommun har beretts tillfälle att avge yttrande. Miljöförbundet Blekinge Väst kommer i separat yttrande att beakta miljöaspekterna. Kommunstyrelsen beslutade 2006 att tillstyrka förslaget till områdesbestämmelser för den aktuella deponianläggningen. Förslaget till nya områdesbestämmelser har överklagats och handläggs nu av tillsynsmyndigheten. Deponianläggningen har varit i bruk sedan 1996 och tar emot barkaska, kalk/mesa och grönlutslam.  Ärende: Inköp av mobila radioapparater för säker radiokommunikation Kommunstyrelsen beslutar att Räddningstjänsten Västra Blekinge får i uppdrag att inhandla 20 mobila radioapparater till en kostnad av 120000 kronor exklusive moms samt att ansvara för drift och underhåll av systemet och radioapparaterna, att medel anvisas ur kommunstyrelsens anslag till förfogande. Bakgrund: Syftet är att höja beredskapen i syfte att skapa ett säkert sätt att kommunicera då ordinarie telenät är ur funktion.  Ärende: Yttrande över ansökan från NCC Roads AB om ändringstillstånd för bergtäkt på fastigheten Karlshamn 8:1 Kommunstyrelsen beslutar att tillstyrka NCC Roads ansökan om utökad brytningstid till den 21 december 2011 på fastigheten Karlshamn 8:1. Bakgrund: Rubricerat ärende har översänts från länsstyrelsen med begäran om kommunstyrelsens yttrande. Miljöförbundet Blekinge Väst kommer att yttra sig över miljö- och naturaspekter. Formellt sett handlar det om nuvarande brytningstillstånd av diabastäkt på Sternö förlängs med tre år till den siste december 2011. Någon förändring av den totala bergkvantiteten eller tillåten årsproduktion är inte aktuell, enligt ansökan. Verksamheten beräknar fortsätta i samma omfattning och på samma villkor som idag. (Kommunfullmäktige beslutade den 5 maj 2005 att godkänna begäran om utökad brytningstid).  Ärende: Höjning av renhållningstaxan för latrin Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att höja renhållningstaxan för latrin enligt förslaget från den 1 juli 2007. Bakgrund: Förändringen innebär att taxan höjs med mellan 800 kronor och cirka 2000 kronor beroende på boendeform och antal tömningar. Taxan för extratömning föreslås höjas med 80 kronor.    Övriga ärende - Ekonomisk månadsrapport - Upphävande av beslut om vägservitut - Samråd i förslag till detaljplan för del av Stilleryd 8:8 m fl - Samråd i förslag till detaljplan för del av Vettekulla 1:4 och 1:5 m fl - Personalkostnadsuppföljning och personaluppföljning - Attestförteckning för kommunstyrelsens verksamhet - Yttrande över revisionsrapporten hantering av kort, mobiltelefoner, bilar och eventuella förmåner - Yttrande över revisionsrapporten ”Kommunens investeringsbudget” - Blekingeflyg – fördjupad marknadsföring av Blekinge - Årsredovisning 2006 för Miljöförbundet Blekinge Väst - Reglemente för krisledningsnämnden - Motion om livsmedelsupphandling och ekomat (återremitteras till arbetsutskottet) - Slutrapport av deluppdrag i utredningsuppdraget ”Bostäder för äldre på egna villkor” - Motion om återinrättande av kommunal alkoholrådgivning - Motion angående kommunens protokollföring  För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).