Beslut från kommunstyrelsen

Beslut från kommunstyrelsen, Karlshamns kommun, tisdagen den 24 april 2007, Asarumssalen, Rådhuset Ärende: Förslag till framtida arbete med hållbar utveckling i Karlshamns kommun Kommunstyrelsen beslutar att ett politiskt handlingsprogram för hållbar utveckling för 2007-2010 ska arbetas fram och att kommunstyrelsen är huvudman för arbetet. Dessutom beslutar kommunstyrelsen att kommunstyrelsens politiske samordnare för hållbar utveckling Per-Ola Mattsson, ges i uppdrag att organisera och leda arbetet i samverkan med kommundirektören. Bakgrund: Den styrande politiska koalitionen i Karlshamns kommun föreslår att ett politiskt handlingsprogram för hållbar utveckling arbetas fram. Handlingsprogrammet ska sammanfattningsvis innehålla: · Vision, övergripande mål, riktlinjer och åtgärder för hållbar utveckling i Karlshamns kommun ·Verktyg för hållbarhetsbedömningar i kommunala beslutsprocesser ·En lokal klimatstrategi och en lokal energiplan som kan utgöra underlag för kommunens KLIMP-ansökan (klimatinvesteringsprogram – ansökan om statsbidrag till åtgärder i kommunen som främjar klimatet) · Kommunal resepolicy · Principer för kommunens samverkan med Miljöförbundet Blekinge Väst · Principer för kommunens medverkan i Biosfärområde Blekinge Skärgård · Principer för kommunorganisationens miljöledningsarbete · Genomförandebeskrivning Ärende: Yttrande över ansökan om fastställelse av skyddsområden för ytvattentäkten Långasjön i Karlshamns kommun Kommunstyrelsen beslutar att tillstyrka föreliggande förslag till vattenskyddsområde för Långasjön och beslutar även att framhålla vikten av att tillsynsmyndigheten utövar erforderlig tillsyn så att skyddsföreskrifterna inte urholkas. Bakgrund: Länsstyrelsen har översänt ansökan om fastställelse av skyddsområde för ytvattentäkten Långasjön till kommunstyrelsen för yttrande. Syftet med ansökan är att man vill skydda vattentillgången för att även fortsättningsvis kunna hålla en hög vattenkvalitet. För att trygga vattenkvaliteten måste de som bor och vistas inom skyddsområdet vara extra försiktiga med kemikalier vid till exempel biltvätt, bilreparationer och trädgårdsskötsel.   Ärende: Svar på motion om handikapptillgänglighet på lekplatserna Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att med hänvisning till teknik- och fritidsnämndens yttrande över motionen och att parkchefen successivt vid totalrenovering av lekplatser beaktar att dessa tillgänglighetsanpassas, samt att en tillgänglighetskonsult varit inkopplad på arbetet med att tillgänglighetsanpassa lekplatserna, så anses de åtgärder som motionären framför i motionen vara åtgärdade. Med hänvisning till detta anses motionen vara behandlad. Bakgrund: Folkpartiet har i en motion föreslagit att ge teknik- och fritidsnämnden i uppdrag att särskilt beakta funktionshindrade barns tillgänglighetsmöjligheter för att kunna utnyttja kommunens lekplatser samt att handikappkonsulent anlitas för att ge råd om utformningen. Motionen har remitterats till teknik- och fritidsnämnden för yttrande.  Ärende: Yttrande över ansökan om tillstånd till ändrad och befintlig verksamhet avseende hantering av avfall på avfallsanläggningen i Mörrum Kommunstyrelsen beslutar att tillstyrka rubricerad ansökan under förutsättning att sökanden kommer överens med teknik- och fritidsnämnden om vilken kvalitet som lakvattnet ska hålla innan det leds vidare till avloppsreningsverket. Bakgrund: Hos Växjö tingsrätt, miljödomstolen, ansöker Västblekinge Miljö AB om tillstånd till framtida verksamhet vid avfallsanläggningen i Mörrum. Ansökan omfattar, deponering, lagring och behandling av maximalt 10000 ton icke farligt avfall åer år, deponering av maximalt 500 ton asbestavfall (farligt avfall) per år, biologisk behandling av maximalt 74000 ton organiskt icke farligt avfall per år, fragmentering av maximalt 66000 ton icke farligt brännbart avfall per år, sortering av maximalt 55000 ton icke farligt avfall per år, avvattning av maximalt 7500 ton icke farligt avfall per år, mellanlagring av maximalt 15500 ton icke farligt avfall, mellanlagring av maximalt 2700 ton farligt avfall, fragmentering av maximalt 1500 ton impregnerat virke (farligt avfall) per år, behandling av maximalt 25000 ton sådant farligt avfall som utgörs av oljeförorenade massor per år, framställning av maximalt 1,6 miljoner kubikmeter fordonsgas per år. Karlshamns kommun har beretts möjlighet att yttra sig över ansökan.  Ärende: Yttrande angående förslag till områden av riksintresse för energiproduktion – vindkraft Kommunstyrelsen beslutar att avge yttrande i enlighet med förslaget från byggnadsnämndens ordförande. Bakgrund: Länsstyrelsen har fått i uppdrag av Energimyndigheten att göra en översyn av befintliga riksintresseområden för vindkraft och att komma med förslag på nya områden som uppfyller kriterierna för riksintresse för energiproduktion, vindkraft. Byggnadsnämnden anser att länsstyrelsens bedömningsgrunder är bra då kustzonen, insjöar, närområden till viktig infrastruktur och Natura 2000-områden undantas från förslag till riksintresseområden för vindkraft. Byggnadsnämnden instämmer också i att större sammanhängande riksintresseområden för vindkraft bör eftersträvas. Vissa av de områden som redovisas i kartmaterialet har en ”brokig” utbredning och bör avgränsas på ett mer sammanhängande sätt. Generellt är ur landskapssynpunkt ett mindre antal väl lokaliserade grupper av vindkraft att föredra framför en mer spridd etablering inom kommunen.” I yttrandet säger arbetsutskottet vidare; ”Byggnadsnämnden ser det som viktigt att undvika riksintresseområden för vindkraft i närheten av kommunen tätorter med tanke på framtida exploateringar, landskapsbild, utblickar etc. Enligt länsstyrelsens urval finns områden föreslagna i närheten av både Svängsta, Asarum, Hällaryd och Åryd. Byggnadsnämnden anser också att riksintresseområden för vindkraft bör undvikas inom och i närheten av riksintresseområden för kulturmiljövården som vid Letesmåla och Djurtorp. I den nyligen antagna översiktsplanen för Karlshamns kommun redovisas tio möjliga utredningsområden för samlad vindkraftsutbyggnad. Inga nya riksintresseområden för vindkraft har föreslagits i översiktsplanen. Länsstyrelsen lämpliga riksintresseområden för vindkraft sammanfaller inte med något av de i översiktsplanen utpekade utredningsområden för vindkraftsutbyggnad. Ytterligare utbyggnadsmöjligheter för vindkraft i kommunen kommer eventuellt att studeras närmare i en särskild fördjupning eller i en reviderad energiplan, alternativt i nästa revidering av översiktsplanen.” ”Inventering av områdena krävs för att komma fram till lämplighet vad gäller påverkan på landskapsbild, siktlinjer etc. innan det slutliga beslutet kan tas för vilka riksintresseområden som är lämpliga.”  Ärende: Godkännande av avtal mellan Landstinget Blekinge och kommunerna i länet angående forskning- och utvecklingsverksamhet (FoU) Kommunstyrelsen beslutar att godkänna det föreslagna avtalet mellan Landstinget Blekinge och kommunerna i länet. Bakgrund: Ett förslag till avtal mellan landstinget och länets kommuner har presenterats. Avtalet reglerar för parterna gemensam forsknings- och utvecklingsverksamhet (FoU). Inriktningen av FoU-verksamheten är att utveckla metoder och verksamheter inom kommunernas och landstingets gemensamma ansvarsområde. Med kommunernas verksamhet avses ansvaret inom äldreområdet och området för personer med funktionshinder. Avtalsparterna bereds plats i ett gemensamt FoU-råd inom Kompetenscentrum.  Ärende: Yttrande över förslag till nationellt program för suicidprevention Kommunstyrelsen beslutar att avge yttrande i enlighet med förslaget med tillägget att begreppet ätstörningar bör belysas vad gäller orsak till suicidproblematiken. Bakgrund: Karlshamns kommun är remissinstans för förslag till nationellt program för suicidprevention, som har översänts från Socialdepartementet. Karlshamns kommun stödjer förslaget och de befolkningsinriktade samt individinriktade strategier och åtgärder som anges som förslag i programmet.  Ärende: Yttrande över ansökan från Kapsch Traffic Com AB om tillstånd till allmän kameraövervakning Kommunstyrelsen beslutar att med hänvisning till vad som redovisats i ansökan med tillhörande ritning och teknisk beskrivning, inte ha någon erinran mot att Kapsch Traffic Com AB beviljas tillstånd till allmän kameraövervakning, dels på E22 vid östergående fil vid trafikplats 49 (Mörrum västra) och dels på södra Stillerydsvägen i södergående fil mot Stillerydshamnen, att länsstyrelsen överväger om skyltar bör sättas upp för att upplysa de som berörs och övriga trafikanter om projektet. Bakgrund: Kapsch Traffic Com AB i Jönköping har hos länsstyrelsen i Blekinge ansökt om allmän kameraövervakning på E22 vid trafikplats 49 (Mörrum Västra) och på Södra Stillerydsvägen. Syftet med övervakningen är att testa vägtullsystem för lastbilar med fast monterade kameror. Dessa är tänkta att placeras sju meter ovanför vägbanan och riktas enbart mot passerande fordon. Testperioden sträcker till och med 2009 års utgång.  Ärende: Remissyttrande avseende förslag till reviderade långsiktiga investeringsplaner för väg och järnväg Kommunstyrelsen säger bland annat i sitt yttrande att; ” det är ytterst otillfredsställande att nödvändiga infrastrukturella satsningar i regionen skjuts ytterligare framåt i tiden. Det är anmärkningsvärt att vare sig Vägverket eller Banverket i planerna beaktar den tillväxt som sker av trafikunderlaget i Blekinge, främst på grund av utvecklingen i kommunikationerna med östra Europa. Den kraftigt expanderande färjetrafiken skapar stora problem, inte minst de utländska lastbilarna på ett delvis undermåligt vägnät. Den planerade utbyggnaden av väg E22 till motorväg genom Blekinge måste fullföljas så snart den fysiska planeringen tillåter. Nuvarande prioritering mellan etapperna skall bibehållas, d.v.s. Sölve-Stensnäs-Björketorp-Nättraby och Lösen – Jämjö i nämnd ordning.” Kommunstyrelsen säger vidare i yttrandet; ”Frågan om vägavgifter för den tunga trafiken bör studeras vidare. Detta som ett led i att delfinansiera projekt och/eller att omfördela trafiken till de vägar som är lämpliga för tunga fordon.” Bakgrund: Gällande långtidsplaner för nationella vägar och stomjärnvägar ska revideras. De utarbetade förslagen innebär omfördelning av medel till projekt i storstadsregionerna och senareläggning av projekt i Blekinge, bland annat ombyggnaden av E22 till fyrfältsväg och upprustning av Kust-till-kustbanan. Karlshamns kommun ska lämna synpunkter på förslagen till Region Blekinge.  Ärende: Samråd i förslag till detaljplan för del av Strömma 1:7 med flera Kommunstyrelsen beslutar att överlämna följande synpunkter vad gäller gator och trafik; ”GC-väg finns längs Strömmavägen fram till Kreativum. För en säkrare trafikmiljö för gående och cyklister bör trottoaren som föreslås mellan Strömmavägen och Sömnadsvägen ändras till GC-väg. GC-vägen bör fortsätta fram till Sömnadsvägen så att boende från området och skolbarn till skolan och lekplatsen får en säkrare miljö. Det nya området ansluts då till ett utbyggt GC-vägnät till Karlshamn och Asarums centrum. Korsningen Strömmavägen/Tygvägen är brant och bör byggas bort in på Tygvägen.” Bakgrund: Information om samråd gällande Strömma finns på www.karlshamn.se under aktuella planer.  Ärende: Samråd avseende detaljplan för del av fastigheten Frostenstorp 5:5 med flera Kommunstyrelsen beslutar att inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: Ett förslag till detaljplan för del av fastigheten Frostenstorp 5:5, Asarum, har varit utställt för samråd under perioden 5 april-19 april. Syftet med planen är att utöka maximal tillåten byggyta för en planerad större dagligvarubutik i ett läge nära infarten till Karlshamn samt bredda planerad utfart från butikens parkering.  Ärende: Avtal med AAK om reservmatning av fjärrvärmenätet Kommunstyrelsen beslutar att tillstyrka Karlshamn Energi AB:s planer på ett avtal med AAK om leverans av reserveffekt. Bakgrund: Karlshamn Energi AB arbetar aktivt med att försöka minska andelen fossila bränslen för fjärrvärmeproduktionen. Visionen är ett helt fossilfritt fjärrvärmesystem. AAK har under det gångna året byggt en större ångpanna för eldning med pellets och har produktionsresurser tillsammans med andra pannor för att kunna tillgodose Karlshamn Energi AB:s behov av topp- och reserveffekt. Produktionen kan baseras på fossilfria bränslen i stället för att Karlshamns Energi AB ska producera detta i oljeeldade anläggningar.  Övriga ärende - Årsredovisning 2006 för Räddningstjänsten Västra Blekinge - Ekonomisk månadsrapport - Delegationsordning för kommunstyrelsen - Ny attestförteckning för kommunstyrelsen - Instruktion till ombud vid bolagsstämmor - Yttrande över länsplan för fiskevård och biologisk återställning av kalkade vatten i Blekinge län 2007-2010 - Trivselfrämjande åtgärder för anställda i Karlshamns kommun - Fastställelse av personalpolitiken 2007-2010 - Svar på motion om livsmedelsupphandling och ekomat - bordläggs För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).