Beslut från kommunfullmäktige, Karlshamns kommun, måndagen den 7 april 2008, Rådhussalen, Rådhuset

Kommunfullmäktige i Karlshamns kommun sa vid senaste sammanträdet, måndagen den 7 april, ja till att den tredje etappen på Östra Piren börjar byggas. Kommunfullmäktige sa också ja till Industrifastighets AB Munkahus ansökan om kommunal borgen på 26,5 miljoner kronor. Vid sitt styrelsemöte i början av mars i år godkände Industrifastighets AB Munkahus beslutsunderlaget för den planerade byggnationen av etapp III på Östra Piren i Karlshamn. Styrelsen beslutade samtidigt att ansöka om kommunal borgen vid beslut om byggnation. En ny gemensam deklaration (vänortsavtal) ska skrivas mellan Karlshamns kommun och staden Stade, Tyskland. Det beslutade kommunfullmäktige vid sitt sammanträde. Syftet med den gemensamma deklarationen är att utveckla vänortssamarbete i Europa. Kommunfullmäktige antog vidare också kompletteringsbudgeten för 2008. Kompletteringsbudget gäller investeringar och en fastställan av ny investeringsbudget för 2008 och för planperioden 2009-2010. Med anledning av resultatregleringar, tilläggsanslag och budgetjusteringar minskar det budgeterade resultatet för 2008 från cirka 26 miljoner kronor till cirka 24 miljoner kronor. Enligt kommunfullmäktiges beslut reglering av över- och underskott för 2007 års verksamhet enligt följande: Positiva överskott förs över till 2008 års budget enligt följande: Vuxenutbildningsnämnden - 600 000 kronor Kulturnämnden - 200 000 kronor Socialnämnden - en miljon kronor Kommunrevisionen – 90 000 kronor Servicenämnden – 600 000 kronor Byggnadsnämnden – 300 000 kronor Tilläggsanslag till 2008 års budget: Nämnden för barn, ungdom och skola – 800 000 kronor Teknik- och fritidsnämnden – en miljon kronor Budgetjusteringar enligt följande: Skatteprognos 2008-02-26, -1,5 miljoner kronor Kommunstyrelsen plusjobb, en miljon kronor Kommunstyrelsen reserv reaposter, två miljoner kronor Kommunstyrelsen lönebudget, –1,7 miljoner kronor Kommunstyrelsen HUT-program, –150 000 kronor Kommunstyrelsen anslag till förfogande, -1,6 miljoner kronor Justeringar PO-pålägg, 1,8 miljoner kronor Minskade avskrivningar, 2,7 miljoner kronor Teknik justering VA, 328 000 kronor Omsorgsnämndens, teknik- och fritidsnämndens samt festivalkommitténs underskott avskrivs.