Så påverkas trafik och parkering av festivalen

Östersjöfestivalen närmar sig med stormsteg, och i början av vecka 29 börjar ­­­­vi spärra av gator och parkeringar i centrum.

I samband med Östersjöfestivalen vecka 29 kommer en del vägar i centrala Karlshamn att vara avspärrade för biltrafik för att skydda festivalbesökare från biltrafik. Vi skapar en säker zon med hjälp av inkörningshinder som placeras ut runt delar av festivalområdet. Det finnas flera ”gater” där boende, näringsidkare och leverantörer med körtillstånd kan ta sig in och ut ur festivalområdet under vissa tider.

Vi börjar placera ut inkörningshindren i centrum på tisdag, och efter det kan bara fordon med tillstånd ta sig in i festivalområdets säkra zon via gaterna. Gaterna är öppna för näringsidkare och boende med körtillstånd mellan klockan 04:00-17:00. Mellan klockan 17:00 och 04:00 är festivalområdet stängt för biltrafik.

Från och med klockan 04:00 natten till söndagen den 21 juli är gaterna helt öppna och alla hinder tas därefter bort så snart som det är möjligt.

Karta över det avspärrade området

På kartan ser du vilka gator som är avstängda och var gaterna för in- och utpassering är placerade. De röda linjerna visar vilka gator som är avspärrade och de gröna streckade linjerna visar vilka gator som öppnas upp för bubbelriktad trafik att förenkla framkomligheten.

(Klicka på bilden för att se en större version.)

Parkeringar påverkas under festivalen

De kommunala parkeringsytorna påverkas också under festivalen. Vissa parkeringar spärras av som en del av festivalområdet. Andra parkeringar bemannas av lokala föreningar som tar ut en parkeringsavgift, och vissa kommunala parkeringar går att använda enligt ordinarie parkeringsregler.

Klicka här för att se en karta över parkeringsytorna (pdf)

Helt avstängda parkeringsytor (röda på kartan):

• Näsviken
  • Netport (Kompassen 1)
  • Skeppsbron
  • Stortorget
  • Tullgatan

Parkeringar som bemannas av föreningar (grönrandiga på kartan):

• Sternöplan, väster om Hinsetunneln (även ställplats för husbil)
  • Vägga IP, vid utegymmet (även ställplats för husbil)
  • Körmölleplan
  • Lokstallarna