Måltidscheferna Pernilla Svensson och Emma Karlsson lämnar över en del av maten från strejken till organisationen Mika, Medmänniskor i Karlshamn.

Frysta strejkmaten skänks till välgörenhetsorganisationer

1 400 portioner med mat! Så mycket köptes in av kommunen i våras när fackförbundet Kommunal varslade om strejk bland måltidspersonalen.

Matlådorna skulle ha gått till brukare inom hemtjänsten och när strejken sen inte blev av stod måltidspersonalen med alla matlådor till övers. Men när en dörr stängs öppnas en annan, i stället för att servera de inköpta portionerna skänks de nu till olika hjälporganisationer.

- Vi fick ju tänka om snabbt, och när vi insåg att strejken inte skulle bli av och vi skulle ha möjlighet att dela ut hemlagad mat så ville vi såklart göra det, säger Emma Karlsson, som är en av kommunens måltidschefer.

Att planera inför en eventuell strejk är ingen lätt sak. Allergier, hur maten ska fraktas, har alla en mikro hemma och vart ska maten förvaras är några av frågorna som dök upp längs vägen. Dagen innan strejken skulle ha startat kom beskedet att det blev avblåst och att den involverade personalen skulle fortsätta jobba som vanligt. Där och då togs beslutet att man skulle satsa på att laga mat enligt den ordinarie menyn redan nästa dag. Att den möjligheten fanns tror måltidschef Pernilla Svensson beror på en sak:

- Vi hade ett väldigt bra samarbete. Så här i efterhand ser vi att vi verkligen drar nytta av att både vi i ledningen och alla våra medarbetare är så serviceinriktade och vill lösa problem på bästa sätt när sådana här situationer uppstår, förklarar hon.

Men vad händer med de inköpta matportionerna nu då? Jo, de hämtas upp i omgångar av hjälporganisationer. Organisationen Mika, Medmänniskor i Karlshamn, har hämtat en del av portionerna som förvarats i frysar i köket på Norrevångskolan. Mika förbereder sedan matkassar som delas ut en gång i veckan till de som har det svårt ekonomiskt.

- För oss är det ju helt avgörande att vi får mat från andra så att vi kan packa ihop matkassar till de som behöver, säger Sandra Brorsson.

- De vi delar ut matkassar till är oftast väldigt tacksamma och med de här portionerna blir det ännu lite mer variation i matkassarna, och det känns jättebra för oss att kunna erbjuda det med, lägger kollegan från Mika, Ann-Helén Nilsen till.

Så här i efterhand kan måltidscheferna Pernilla och Emma konstatera att hanteringen av strejkvarslet fungerade väldigt bra.

- Visst, det kostade lite extra pengar, men vi vet att vi var förberedda och vi är nöjda med att vi säkrade upp situationen. Och med det i tanken är pengarna inte hela världen, speciellt inte när maten nu kommer till nytta på annat sätt, säger Emma Karlsson.

Presskontakt Kommunikatör Sociala medier, intranät 0454-815 94