Jonathan Wennö, Managing Director på Kantar Public i Sverige och Norden

Väljarbarometern i SVT görs av Kantar Public med start under våren

Kantar Public, det som tills nyss var Sifo samhällsundersökningar, ingår ett samarbete om Väljarbarometern med Sveriges Television.

- SVT är en intressant och trovärdig part, vilket ligger i linje med vad våra andra uppdragsgivare förväntar sig av oss, säger Jonathan Wennö, Managing Director på Kantar Public i Sverige och Norden.

- Vi har under många år haft ett mycket fint samarbete med Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Dessutom under flera olika namn – Sifo, Research International, TNS Sifo och Kantar Sifo. Nu byter vi på många sätt kostym igen och därför kommer samarbetet med SVT väldigt lägligt, säger Jonathan Wennö, Kantar Public.

- Vi ser verkligen fram emot samarbetet med SVT. Det ger oss ny energi och fart framåt.

Sedan september 2022 är före detta Sifo samhällsundersökningar ett fristående bolag som sedan några år tillbaka ingår i Kantar Public. I fjol såldes bolaget av från övriga Kantargruppen. Kantar Public är därmed världens största aktör inom samhällsundersökningar och analyser för den offentliga och publika arenan. I och med det globala ägarbytet kommer bolaget byta namn under 2023. Under hösten går dessutom opinionschef Toivo Sjörén i pension – en roll som han har haft i 30 år, vilket gör honom till en av landets absolut kunnigaste inom svensk väljaropinion.

Frågor besvaras gärna

Jonathan Wennö, Managing Director, Kantar Public Sverige och Norden