Kantar Public blir Verian – i Sverige och globalt

Det som en gång var Sifos samhällsundersökningar och under de senaste åren kallats Kantar Public, heter nu Verian.

– Samhällsundersökningar är och förblir vårt fokus. Att förstå människor, ta fram fakta och därmed bidra till bättre beslut för dem som formar samhället. Det är vår expertis och det får oss att gå till arbetet varje dag, säger Jonathan Wennö, managing director i Verian Sverige och Norden.

Förändringen gäller i Sverige och på de 16 marknader där Verian verkar. Förutom namnet och den grafiska profilen är förändringarna få. Bolagets juridiska namn, Mantle Sweden AB, förblir oförändrat.

– Sedan i fjol har vi egen expertis inom utvärdering av skattefinansierade insatser samt beteende. Allt annat är lika: vår kunskap, våra experter och decennier av erfarenhet, säger Jonathan Wennö, ansvarig för Verian i Sverige och Norden.

Det internationella arbetet stärks i det förnyade företaget: Produktutvecklingen är global och kompletteras med avgörande lokal kompetens i Sverige. Verians arbete är känt för allmänheten bland annat genom SVT:s Väljarbarometer, Mediemätaren för SR samt politiska och samhällsundersökningar för Expressen och TV4. Viktiga uppdragsgivare är även partier, arbetsmarknads- och intresseorganisationer, myndigheter, lärosäten och företag.

Namnet Verian associerar till latinets "sanning" och "egenskaperna hos". I Sverige sätter sannolikt SVT standarden för hur namnet uttalas genom samarbetet med den månatliga väljarbarometern. Med utgångspunkt i Svenska Akademiens uttalsbeteckning skulle det skrivas [ve´rian] och med svensk fonetisk skrift blir det [ve:rɪan].

Jonathan Wennö, ansvarig Verian Sverige och Norden
+46 709839574, jonathan.wenno@kantar.com