Vänsterpartiets form inför valet 2022

• Fyra månader innan valet ligger Vänsterpartiet något över valresultatet i opinionen.
  • Partiet ser dock en tydlig nedgång jämfört med toppnoteringarna hösten 2021.
  • Nooshi Dadgostars förtroende ökade först snabbt men har sedan dess sjunkit tillbaka.
  • Den sakpolitiska agendan med försvaret i fokus gynnar inte partiet, pensionerna undantaget.
  • Partiet är starkt bland unga kvinnor i storstäder. Strategin att nå arbetare har ännu inte synts i opinionen.

Kantar Publics opinionschef, Toivo Sjörén, berättar att Vänsterpartiets opinionssiffror skiftat snabbt det senaste året. Från nivåer på runt nio procent i början av 2021 toppade partiet med över elva procent förra hösten. Därefter har stödet fallit tillbaka. Sjörén menar att den sakpolitiska agendan har påverkat partiet. Uppgången förra hösten hängde ihop med att bostadsfrågan då var i fokus medan nedgången under våren beror på att försvars- och utrikespolitik inte tillhör partiets starkaste frågor. Dessutom ledde partiets tidiga motstånd mot vapenexport till Ukraina också till en del kritik, menar Sjörén.

Förtroendet för Nooshi Dadgostar följer Vänsterpartiets formkurva. Efter hennes tillträde som partiledare ökade förtroendet snabbt för att nå en topp hösten 2021. Sedan dess har förtroendet successivt sjunkit tillbaka för att i april ligga på 23 procent. Det ger henne en femteplats bland partiledarna, strax före Annie Lööf. Sjörén beskriver hennes förtroende som relativt bra men långt ifrån några höga nivåer.

Partiet har sin starkaste ställning bland kvinnor, personer boende i storstäder samt hos unga väljare. Studenter är den kategori där partiet har sitt allra största stöd med runt 20 procent. Vänsterpartiets nya strategi som går ut på att också börja attrahera arbetarväljare utanför storstäderna är enligt Toivo Sjörén inte ett försök att nå landsbygdsväljarna. Han menar att partiet snarare ser potential i medelstora städer runtom i landet, där bland annat lägre el- och bensinpriser är en viktig fråga. Så här långt syns dock ingen effekt i väljarkåren.

De frågor där partiets har starkast stöd bland väljarna handlar om ”mjuka” frågor. Här märks sjukvård, pensioner, jämställdhet och klimatet. Bland de egna väljarna toppar klimatfrågan före sjukvård och skola. Toivo Sjörén berättar att dessa frågor länge har varit Vänsterpartiets starkaste. Att klimatfrågan toppar beror enligt honom i hög grad på att frågan har en så stark ställning bland unga väljare.

Förra veckan genomförde Agenda en partiledardebatt. Kantar Public genomförde i samband med debatten en undersökning bland allmänheten om partiledarnas prestation. Nooshi Dadgostar landade då på ett betyg på 2,75 vilket räckte till en sjätteplats bland partiledarna. Toivo Sjörén beskriver det som ett ovanligt svagt betyg för att vara Dadgostar. Han menar att debattagendan inte var till partiets fördel men beskriver det också som att partiet har haft en något dalande formkurva det senaste halvåret. Partiets största chans är ett ökat fokus på inrikespolitik, något som mycket väl kan komma att bli fallet i slutet av valrörelsen, avslutar Toivo Sjörén.

• vänsterpartiet
  • sverige