På väg mot ett papperslöst samhälle – Kalmar Energi säger hej till Kivra!

Kalmar Energi vill utveckla och bredda sitt hållbarhetsarbete för att minska deras klimatpåverkan och samtidigt erbjuda kunderna möjligheten att ta emot sina fakturor från dem digitalt. Därför ansluter sig företaget idag till Kivra, vilket är en tjänst för digital post från företag och myndigheter. Det är gratis, säkert och dessutom riktigt bra för miljön!

Kivra är en digital brevlåda som ersätter pappersdokument. Det finns redan över 1 000 anslutna företag , bland annat Vattenfall, E.ON och Försäkringskassan med drygt en miljon anslutna användare. Idag ansluter sig även Kalmar Energi, vilket innebär att deras kunder kan välja att själva ansluta sig och automatiskt få fakturan till den digitala brevlådan, istället för på papper.

Hållbar fakturering bidrar till ett papperslöst samhälle
Det går en trend i samhället idag att privatpersoner och företag vill samla sina fakturor, men även myndighetspost och andra dokument, digitalt. Kivra är en av många leverantörer på marknaden av sådana tjänster. Det är kostnadsfritt, säkert och dessutom riktigt bra för miljön.

– Vi kommer i det första steget erbjuda våra kunder att få fakturor från oss digitalt. Nästa steg blir att erbjuda kunderna att även få avtal och andra dokument från oss digitalt, säger Ulrika Dannert, kundcenterchef på Kalmar Energi.

En fördel med den här typen av lösningar är bland annat att kunden alltid meddelas via e-post eller appen varje gång en ny försändelse kommer till den digitala brevlådan. I slutet av månaden påminns även kunden om olästa fakturor.

Andra positiva aspekter med Kivra är att det finns en koppling till Mobilt BankID, som gör att kunderna kan betala sina fakturor via den digitala brevlådan. Kivra är, passande nog, ett anagram på ordet ”arkiv”. Det rensas inte bland kundernas dokument, utan de ligger kvar i den digitala brevlådan tills dess att kunden själv väljer att ta bort dem. Vi hoppas att många kunder väljer att ansluta sig till Kivra och därmed bidrar till ett mer hållbart samhälle, avslutar Ulrika.

Få svar på dina frågor om Kalmar Energi och Kivra på www.kalmarenergi.se/kivra

Kontaktperson: Ulrika Dannert 0480-45 11 41.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi sol-, vind-, vatten- och biobränsleproducerad el till ca 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.