Länsmusikens chef Ingrid Marmvik vill öka samarbetet med regionala aktörer.

Länsmusiken ökar delaktigheten i regionens musikliv

Sedan den 18 september är Ingrid Marmvik chef för Länsmusiken i Kalmar län. Ingrid Marmvik ser som en viktig uppgift att öka Länsmusikens delaktighet i det lokala och regionala kulturlivet.

– Tack vare den framgångsrika nystarten av kammarorkestern Camerata Nordica har Länsmusiken återigen en orkesterverksamhet av internationell klass, säger Ingrid Marmvik. Nästa steg är att fokusera på det regionala, bland annat därför har Länsmusiken ”öppet hus” den 10 november, under kulturnatten i Oskarshamn. Då kommer verksamheten att presenteras och vi får möjlighet att få höra människors synpunkter.

– Länsmusiken har en viktig uppgift att fylla för barn, på äldreboenden och för nyanlända, berättar Ingrid Marmvik. Många känner dock inte till omfattningen av dessa verksamheter trots att Länsmusiken genomför nästan 500 aktiviteter om året i Kalmar län. Denna vecka har Barn och Unga inlett en konsertserie med 40 Kottekonserter som bland annat handlar om utanförskap.

– Vi måste bli bättre på att berätta om allt vi gör och få en dialog för att utveckla våra samarbeten. Vi har också en viktig uppgift framför oss att skapa en stabil ekonomi för att kunna arbeta långsiktigt. I detta är det önskvärt att också kommunerna är med och finansierar en större del av aktiviteterna.

– Med Ingrid Marmvik och nya Camerata Nordica är det starten på en ny era inom Länsmusiken, nu ska vi så snart som möjligt inleda ett gemensamt visionsarbete för att ta fram färdriktningen, säger styrelsens ordförande Peter Högberg. Vilka är våra ledord? Vilka verksamheter ska Länsmusiken innehålla?

Kontakt:
Ingrid Marmvik
Länsmusikchef
E-post: ingrid.marmvik@lansmusiken.se

Kalmar läns musikstiftelse finansieras av Kalmar läns landsting, Statens Kulturråd, Regionförbundet samt länets kommuner. Årligen genomförs cirka 500 konserter och aktiviteter som vänder sig till alla åldrar och människor med olika kulturell bakgrund.Länsmusiken ansvarar för Talentcoach och har också samarbeten med Songlines och Imagine Sweden samt ett stort antal konsertarrangörer i Kalmar län.