Solisterna Mélodie Zhao, piano och Matilda Lloyd, trumpet

Konserter med Camerata Nordica och solisterna Mélodie Zhao och Matilda Lloyd

Höstsäsongen för Camerata Nordica inleds med solisterna Mélodie Zhao, piano och Matilda Lloyd, trumpet. Ledare är den skotske violinisten Colin Scobie. Musiken som framförs är skriven av F. Liszt, A. Dvořák och D. Sjostakovitj. Konserter ges 3 – 7 september i Mönsterås, Falkenberg, Varberg, Oskarshamn och Kalmar.

– Det är spännande att konsertserien äntligen kan genomföras efter att coronapandemin inneburit att produktionen ställts in flera gånger, säger Zéphyrin Rey-Bellet som är orkesterchef för Camerata Nordica.
– Det är två unga solister som kommer att få en lysande framtid. Mélodie Zhao är mycket uppskattad som solist i Camerata Nordica tack vare sin starka utstrålning och brillianta teknik. Mélodie Zhao är född 1995 och inledde sina pianostudier redan vid tre års ålder. Som 13-åring påbörjade hon studier för en examen i Bachelor of Arts på Geneva University of Music. Denna utbildning blev hon klar med efter ett år. Samma år erhöll hon François Dumontpriset, för bästa framförande av en sonat av Beethoven, vilket var inledningen till en lång rad utmärkelser.
Trumpetaren Matilda Lloyd vann 2014 i BBC Young Musician of the Year Brass Final och det dröjde inte länge förrän hon debuterade i Royal Albert Hall på Proms med BBC Philharmonic. Efter Promsdebuten 2016 följde flera tävlingar och orkestersamarbeten. År 2018 kom hennes första CD med musik från 1900- och 2000-talet. Senaste studierna bedrevs för professor Håkan Hardenberger vid Musikhögskolan i Malmö.
Som ledare för orkestern får vi åter stifta bekantskap med den skotske violinisten Colin Scobie. Colin föddes i Edingburgh 1991 och är bland annat utbildad vid Royal College of Music i London. Colin är primarie i Maxwellkvartetten.

– Med tanke på pandemin och den begränsade publik som vi kan välkomna i konsertsalarna har vi beslutat att inte erbjuda säsongskort i år. Biljetter kommer att finnas tillgängliga på Camerata Nordicas hemsida en månad före varje konsertserie för att vi ska kunna vara flexibla, säger Zéphyrin Rey-Bellet. De flesta av höstens konserter kommer att streamas på Camerata Play där de också kan ses i efterhand.

Program:
Franz Liszt – Malédiction S.121 för piano och stråkar